| Name: | Description: | Size: | Format: | |
|---|---|---|---|---|
| 414.81 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
O propósito deste estudo é o de questionar a condição necessáriae suficiente da significação da obra de arte, segundo o pensamento do filósofo contemporâneo Xavier Rubert de Ven-tós (1939 ?2023). Verificamos que, além do código de significação, os critérios de criatividade, inovação e sensibilida-de são preponderantes nesta busca por uma definição objetiva da obra de arte. Para este pensador, será suficiente, ou necessário, explicá ?la segundo parâme-tros objetivos? Ou será, precisamente, a superação destas normas que carateriza a experiência estética? Rubert de Ventós propõe ?nos um modelo fenomenológico que encontra resposta na intersubjetividade.
The purpose of this paper is to question the necessary and sufficient conditions of signification of an artwork, according to the contemporary philosopher Xavier Rubert de Ventós (1939 ?2023). Besides the code of communication, the cri-teria of creativity, innovation and sensibility are preponderant in this search for an objective definition. For this philosopher, is it sufficient or necessary to explain the artwork according to objective norms? Or is it just the transcendence of these rules that characterizes the aesthetic experience? Rubert de Ventós proposes a phenome-nological model in which the main answer lies in intersubjectivity.
The purpose of this paper is to question the necessary and sufficient conditions of signification of an artwork, according to the contemporary philosopher Xavier Rubert de Ventós (1939 ?2023). Besides the code of communication, the cri-teria of creativity, innovation and sensibility are preponderant in this search for an objective definition. For this philosopher, is it sufficient or necessary to explain the artwork according to objective norms? Or is it just the transcendence of these rules that characterizes the aesthetic experience? Rubert de Ventós proposes a phenome-nological model in which the main answer lies in intersubjectivity.
Description
Keywords
Art Arte Code Código Creativity Criatividade Intersubjectivity Intersubjetividade Sensibilidade Sensibility Significação Signification
Pedagogical Context
Citation
Peixoto, I. G., & Morais, C. B. (2025). Condições de significação da obra de arte: uma leitura de Xavier Rubert de Ventós. Revista filosófica de Coimbra, 34(67), 133-152. https://doi.org/10.14195/0872-0851_67_4
