Repository logo
 
Publication

The impact of the region of origin on the internationalization of wine

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorCardeal, Nuno César de Jesus Guerra
dc.contributor.authorPonte, Maria Carolina Saraiva Lamas de Oliveira da
dc.date.accessioned2018-08-01T09:16:50Z
dc.date.available2018-08-01T09:16:50Z
dc.date.issued2018-05-25
dc.date.submitted2018
dc.description.abstractThe purpose of this study is to understand the impact of wine region of origin on its internationalization. It approaches how wine regions with different reputations react when facing foreign markets. The focus is in two particular wine regions of Portugal, Lisboa with less reputation, and Douro with high reputation. After following a multiple case study approach and analyzing three wineries from these two regions, it was possible to reach some findings and conclusions. It was found that the main internationalization determinants, referred in literature review, are approached in two ways by both regions. Lisboa and Douro regions proceed with the same methods regarding the internationalization factors related directly with wine promotion. However, both regions present different positions and characteristics concerning internal characteristics of wineries, appearing not to be affected by these factors. Ultimately, it was concluded that despite Lisboa and Douro differences in internal features and reputation, they both proceed in general in the same way regarding internationalization. By analyzing the internationalization determinants in three case studies, it was possible to conclude that although their differences, regions with high and low reputation approach their presence abroad in the same way.pt_PT
dc.description.abstractO objetivo deste estudo consiste em compreender o impacto da região de origem do vinho na sua internacionalização. São estudadas as reações de regiões vitivinícolas com diferentes reputações, face a uma presença em mercados estrangeiros. O presente estudo focou-se em duas regiões portuguesas, Lisboa com menor reputação, e o Douro com maior reputação. Após ter sido seguida uma abordagem de múltiplos casos de estudo e analisados três produtores de vinho destas duas regiões, foi possível chegar a alguns resultados e conclusões. Foi descoberto que os principais determinantes de internacionalização referidos na revisão de literatura são abordados de duas maneiras pelas duas regiões. As regiões Lisboa e Douro procedem com os mesmos métodos relativamente aos fatores de internacionalização relacionados diretamente com promoção do vinho. Em contrapartida, as duas regiões apresentam diferentes posições e características relativamente aos fatores relacionados com características internas das empresas vinícolas. Por fim, foi concluído que apesar das diferenças entre Lisboa e Douro relativamente a características internas e reputação, ambas procedem, no geral, da mesma maneira em relação a internacionalização. Ao analisar vários determinantes de internacionalização nos três casos de estudo, foi possível concluir que apesar das diferenças, regiões com alta e baixa reputação abordam a sua presença no estrangeiro da mesma maneira.pt_PT
dc.identifier.tid201931273pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/25399
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectRegionpt_PT
dc.subjectWinept_PT
dc.subjectInternationalizationpt_PT
dc.subjectDouropt_PT
dc.subjectLisboapt_PT
dc.subjectForeign marketspt_PT
dc.subjectOriginpt_PT
dc.subjectRegiãopt_PT
dc.subjectVinhopt_PT
dc.subjectInternacionalizaçãopt_PT
dc.subjectMercados estrangeirospt_PT
dc.subjectOrigempt_PT
dc.titleThe impact of the region of origin on the internationalization of winept_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresas

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
Tese Carolina Ponte.pdf
Size:
749.54 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: