Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

The impact of the region of origin on the internationalization of wine

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
Tese Carolina Ponte.pdf749.54 KBAdobe PDF Download

Abstract(s)

The purpose of this study is to understand the impact of wine region of origin on its internationalization. It approaches how wine regions with different reputations react when facing foreign markets. The focus is in two particular wine regions of Portugal, Lisboa with less reputation, and Douro with high reputation. After following a multiple case study approach and analyzing three wineries from these two regions, it was possible to reach some findings and conclusions. It was found that the main internationalization determinants, referred in literature review, are approached in two ways by both regions. Lisboa and Douro regions proceed with the same methods regarding the internationalization factors related directly with wine promotion. However, both regions present different positions and characteristics concerning internal characteristics of wineries, appearing not to be affected by these factors. Ultimately, it was concluded that despite Lisboa and Douro differences in internal features and reputation, they both proceed in general in the same way regarding internationalization. By analyzing the internationalization determinants in three case studies, it was possible to conclude that although their differences, regions with high and low reputation approach their presence abroad in the same way.
O objetivo deste estudo consiste em compreender o impacto da região de origem do vinho na sua internacionalização. São estudadas as reações de regiões vitivinícolas com diferentes reputações, face a uma presença em mercados estrangeiros. O presente estudo focou-se em duas regiões portuguesas, Lisboa com menor reputação, e o Douro com maior reputação. Após ter sido seguida uma abordagem de múltiplos casos de estudo e analisados três produtores de vinho destas duas regiões, foi possível chegar a alguns resultados e conclusões. Foi descoberto que os principais determinantes de internacionalização referidos na revisão de literatura são abordados de duas maneiras pelas duas regiões. As regiões Lisboa e Douro procedem com os mesmos métodos relativamente aos fatores de internacionalização relacionados diretamente com promoção do vinho. Em contrapartida, as duas regiões apresentam diferentes posições e características relativamente aos fatores relacionados com características internas das empresas vinícolas. Por fim, foi concluído que apesar das diferenças entre Lisboa e Douro relativamente a características internas e reputação, ambas procedem, no geral, da mesma maneira em relação a internacionalização. Ao analisar vários determinantes de internacionalização nos três casos de estudo, foi possível concluir que apesar das diferenças, regiões com alta e baixa reputação abordam a sua presença no estrangeiro da mesma maneira.

Description

Keywords

Region Wine Internationalization Douro Lisboa Foreign markets Origin Região Vinho Internacionalização Mercados estrangeiros Origem

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue