Repository logo
 
Publication

The operation of eVTOLs in the urban air mobility sector : use case & operator assessment

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorRajsingh, Peter
dc.contributor.authorSchoppmann, Marc Josef
dc.date.accessioned2023-02-13T08:32:59Z
dc.date.available2023-02-13T08:32:59Z
dc.date.issued2022-06-30
dc.date.submitted2022-05
dc.description.abstractElectric vertical takeoff and landing (eVTOL) technology enables a sustainable form of aviation for currently unserved connections. eVTOLs can reduce the carbon emissions of the aviation industry by replacing conventional helicopters and smaller aircrafts. In addition, traffic congestion in large cities can be decreased and travel times shortened. This thesis examines which use case is offered to the passengers. In addition, the prospective urban air mobility (UAM) market player that is expected to become a potential operator in the short term is summarized, alongside the value proposition (VP), key resources (KR), key activities (KA), and key partnerships (KP) of an eVTOL operator. The findings have been obtained through a qualitative research approach questioning 16 UAM experts, commercial as well as private aviation companies. The results reveal that eVTOL manufacturers are going to be the first market players to operate eVTOLs in the short to medium term. Commercial airlines are expected to step into the market in the long term. Interviews have additionally shown that airport shuttles will be the first served use case. The primary value proposition is saving time for the passengers. The primary key resource is human staff. The primary key activity is eVTOL maintenance. The primary key partnership is with the infrastructure provider and/or operator. Furthermore, this research adds value to the existing UAM literature on eVTOL operators, first commercially offered use cases as well as elements of an operator’s business model.pt_PT
dc.description.abstractA tecnologia de decolagem e aterrissagem vertical elétrica (eVTOL) permite uma forma sustentável de aviação para conexões atualmente não atendidas. Os eVTOLs podem reduzir as emissões de carbono da indústria da aviação substituindo helicópteros convencionais e aeronaves menores. Além disso, o congestionamento do tráfego nas grandes cidades pode ser reduzido e os tempos de viagem reduzidos. Esta tese examina qual caso de uso é oferecido aos passageiros. Além disso, o potencial participante do mercado de mobilidade aérea urbana (UAM) que deve se tornar um operador potencial no curto prazo é resumido, juntamente com a proposta de valor (VP), recursos-chave (KR), atividades-chave (KA) e parcerias (KP) de um operador eVTOL. Os resultados foram obtidos por meio de uma abordagem de pesquisa qualitativa questionando 16 especialistas, empresas de aviação comercial e privada. Os resultados revelam que os fabricantes de eVTOL serão os primeiros players do mercado a operar eVTOLs no curto e médio prazo. Espera-se que as companhias aéreas comerciais entrem no mercado a longo prazo. As entrevistas também mostraram que os ônibus do aeroporto serão o primeiro caso de uso servido. A principal proposta de valor é economizar tempo para os passageiros. O recurso-chave primário é a equipe humana. A atividade de chave primária é a manutenção do eVTOL. A parceria de chave primária é com o provedor e/ou operador de infraestrutura. Além disso, esta pesquisa agrega valor à literatura UAM existente sobre operadoras eVTOL, primeiros casos de uso oferecidos comercialmente, bem como elementos do modelo de negócios de uma operadora.pt_PT
dc.identifier.tid203132580pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/40191
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectUrban air mobilitypt_PT
dc.subjectUse casept_PT
dc.subjectAirport shuttlept_PT
dc.subjecteVTOLpt_PT
dc.subjecteVTOL manufacturerpt_PT
dc.subjecteVTOL operatorpt_PT
dc.subjectBusiness modelpt_PT
dc.subjectMobilidade aérea urbanapt_PT
dc.subjectCaso de utilizaçãopt_PT
dc.subjectTransporte de aeroportopt_PT
dc.subjectFabricante de eVTOLpt_PT
dc.subjectOperador de eVTOLpt_PT
dc.subjectModelo de negóciopt_PT
dc.titleThe operation of eVTOLs in the urban air mobility sector : use case & operator assessmentpt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203132580.pdf
Size:
2.01 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203132580.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: