Repository logo
 
Publication

The effects of consumers’ psychological characteristics on intentions to purchase Private Labels : a study on the Essential Grocery Goods category

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorFernandes, Daniel
dc.contributor.authorBrites, Carolina Ferrão
dc.date.accessioned2022-09-15T13:59:24Z
dc.date.available2022-09-15T13:59:24Z
dc.date.issued2022-04-26
dc.date.submitted2022-04
dc.description.abstractPrivate Labels are brands owned by retailers and marketed exclusively in their stores. Its competitive price and acceptable quality are some of its advantages. The demand for Private Labels is expected to continue rising in the coming years, especially during economic recessions, when consumers need to do cost savings and switch from National Brands to Private Labels. This dissertation analyzes intentions to purchase Private Labels in the Essential Grocery Goods category, which includes pasta, rice, olive oil, oil, flour, sugar, among others, in the Portuguese market. The research questions aim to understand the main drivers and barriers to purchase, and the effects of consumers’ psychological characteristics, such as personality traits and maximization scales, on purchasing intentions. For that, a literature review and a qualitative analysis were done to develop the research hypotheses, followed by a quantitative analysis to verify those hypotheses. Regarding consumers’ personality traits, Agreeableness positively influences intentions to purchase Economy Pasta and Premium Pasta, while Extraversion positively influences the purchasing intentions for Premium Pasta and Premium Olive Oil. As for consumers’ maximization scales, High Standards negatively impact intentions to purchase Economy Pasta and Economy Olive Oil, Alternative Search positively influences Standard Pasta “Italy”, and Decision Difficulty negatively influences the purchasing intentions for Standard Olive Oil “From Cooperative”. The consumption of Flour is not significantly influenced by consumers’ psychological characteristics.pt_PT
dc.description.abstractAs Marcas Próprias são marcas que pertencem aos retalhistas e são vendidas exclusivamente nas suas lojas. O preço competitivo e a qualidade aceitável são algumas das suas vantagens. Prevê-se que a procura por Marcas Próprias continue a aumentar nos próximos anos, especialmente em tempos de recessões económicas, onde os consumidores procuram reduzir custos e trocam as Marcas de Fornecedor por Marcas Próprias. Esta dissertação analisa as intenções de compra por Marcas Próprias na categoria de Bens Essenciais, que inclui massas, arroz, azeite, óleo, farinha, açúcar, entre outros, no mercado Português. Este estudo tem como objetivo perceber os principais motivos e barreiras de compra, bem os efeitos que as características psicológicas dos consumidores, tais como os traços de personalidade e as escalas de maximização, têm nas suas intenções de compra. Para tal, foi feita uma revisão de literatura e uma análise qualitativa para formular hipóteses, seguida de uma análise quantitativa para verificar essas mesmas hipóteses. Relativamente aos traços de personalidade, a Agradabilidade influencia positivamente as intenções de compra de Massas Económicas e Massas Superiores, enquanto que a Extroversão influencia positivamente o interesse por Massas Superiores e Azeite Superior. Quanto às escalas de maximização, os Altos Padrões influenciam negativamente as intenções de compra de Massas Económicas e Azeite Económico, a Busca Alternativa influencia positivamente as Massas Padrão “Itália”, e a Dificuldade de Decisão influencia negativamente o interesse em Azeite Padrão “De Cooperativa”. As intenções de compra por Farinha não são significativamente influenciadas pelas características dos consumidores.pt_PT
dc.identifier.tid203038118pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/38905
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectPrivate Labelpt_PT
dc.subjectEconomy Private Labelpt_PT
dc.subjectStandard Private Labelpt_PT
dc.subjectPremium Private Labelpt_PT
dc.subjectEssential Grocery Goodspt_PT
dc.subjectPastapt_PT
dc.subjectOlive Oilpt_PT
dc.subjectFlourpt_PT
dc.subjectPersonality traitspt_PT
dc.subjectMaximization scalespt_PT
dc.subjectSocio-demographicspt_PT
dc.subjectMarca própriapt_PT
dc.subjectMarca própria económicapt_PT
dc.subjectMarca própria padrãopt_PT
dc.subjectMarca própria superiorpt_PT
dc.subjectBens essenciaispt_PT
dc.subjectMassapt_PT
dc.subjectAzeitept_PT
dc.subjectFarinhapt_PT
dc.subjectTraços de personalidadept_PT
dc.subjectEscalas de maximizaçãopt_PT
dc.subjectSociodemográficospt_PT
dc.titleThe effects of consumers’ psychological characteristics on intentions to purchase Private Labels : a study on the Essential Grocery Goods categorypt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203038118.pdf
Size:
2.08 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203038118.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: