Repository logo
 
Publication

Corporate social responsibility communication practices in the Portuguese banking

dc.contributor.authorSobral, Sandrina
dc.contributor.authorPassos, Clotilde
dc.contributor.authorRibeiro, Célia
dc.contributor.authorFonseca, Paula
dc.date.accessioned2024-05-21T09:21:34Z
dc.date.available2024-05-21T09:21:34Z
dc.date.issued2022-12-16
dc.description.abstractIntroduction: In a world shaped by globalization, where organizations are forced to adjust their objectives to the most notable environmental and social changes as well as the prominent crisis of values, society has awakened to the importance of corporate social responsibility (CSR). CSR communication practices promote and disseminate initiatives based on social and ethical principles, mobilizing companies to adopt and take part in them. Objetive: conduct a survey of the typology of CSR actions communicated by the Portuguese banking sector as well as to evaluate bankers' perceptions about the subject. Methods: The study is developed according to a descriptive and exploratory typology and uses case study methodology in a banking institution. Results: Results indicate there are multiple disclosure actions, namely social and environmental, mostly aimed at the external community, widely known and recognized by employees. Conclusion: These findings provide valuable information for banking professionals and lay the foundation for future research.pt_PT
dc.description.abstractIntrodução: Num mundo marcado pela globalização, onde as organizações são obrigadas a ajustar seus objetivos às notórias mudanças ambientais e sociais, bem como à proeminente crise de valores, a sociedade despertou para a importância da responsabilidade social empresarial (RSE). As práticas de comunicação de RSE promovem e disseminam iniciativas baseadas em princípios sociais e éticos, mobilizando as empresas para a sua adoção e participação. Objetivo: Realizar um levantamento da tipologia das ações de RSE comunicadas pelo setor bancário português, bem como analisar a perceção dos bancários sobre o assunto. Métodos: O estudo é desenvolvido segundo uma tipologia descritiva e exploratória e utiliza a metodologia de estudo de caso numa instituição bancária. Resultados: Os resultados indicam a existência de múltiplas ações de divulgação, nomeadamente socioambientais, principalmente voltadas para a comunidade externa, amplamente conhecidas e reconhecidas pelos colaboradores. Conclusão: As descobertas fornecem informações valiosas para profissionais do setor bancário e estabelecem as bases para pesquisas futuras.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.doi10.29352/mill0211e.25791pt_PT
dc.identifier.eid85180514083
dc.identifier.issn0873-3015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/45194
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectBankspt_PT
dc.subjectCommunicationpt_PT
dc.subjectCorporate social responsibilitypt_PT
dc.subjectDisclosurept_PT
dc.subjectPortugalpt_PT
dc.subjectComunicaçãopt_PT
dc.subjectDivulgaçãopt_PT
dc.subjectResponsabilidade social empresarialpt_PT
dc.titleCorporate social responsibility communication practices in the Portuguese bankingpt_PT
dc.title.alternativePráticas de comunicação de responsabilidade social empresarial no setor bancário portuguêspt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.issue11pt_PT
oaire.citation.titleMillenium: Journal of Education, Technologies, and Healthpt_PT
oaire.citation.volume2022pt_PT
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
98882755.pdf
Size:
542.14 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: