Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Building trust from Afar : the impact of CEOs visibility and communication on social networking sites on trust among their remote working teams

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
203475542.pdf14.91 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

This dissertation examines the impact of Chief Executive Officers CEOs)visibilityand communication on social networking sites (SNS) on trust in them among remote working teams.The research aims to address two main questions: (1) Does CEOs visibility on SNS increase trust in them among remote employees?; (2) What specific context of CEOs posts on SNS has a more significant impact on the development of cognitive-basedtrust and remote employees' perceptions of CEOs' trustworthiness? A mixed methods approach was employed to answer these research questions. An online surveywas conducted, receiving 358 responses and yielding a 96%completion rate. Additionally, open-ended questions were included in th esurvey, resulting in 55 responses. Semi-structured interviews were carried out with CEOs. The findings reveal that CEOs visibility on social media positively influences trust among remote teams. Employees agree that CEOs visibility on SNS contributes to increased trust. The study also highlights the significance of context in shaping employee perceptions.The professional contextdrives trust in CEO competence, reliability, and commitment,while the private context influences perceptions of honesty and openness. CEOs’ opinions regarding this matter varied, with some emphasizing alignment with company values, authenticity, and context, while others recognized potential positive and negative effects. This research intends to contribute to the fields of organizational communication, interpersonal organizational relationships, leadership communication, andbehavior. The implications of the findings suggest that trust is multifaceted, with attributes such as honesty, competence, reliability, and openness playing key roles. CEOs should prioritize these attributes to build and maintain trust among remote employees. Furthermore, CEOs should be mindful of how they present themselves in both professional and private contexts. l
Esta dissertação analisa o impacto da visibilidade e da comunicação nas redes sociais (SNS) dos Chief Executive Officers (CEOs) na confiança depositada neles pelas equipes de trabalho remoto. Esta pesquisa tem como objetivor esponder a duas questões principais: (1) A visibilidade dos CEOs nas redes sociais aumenta a confiança depositada neles pelos funcionários remotos? (2 ) Qual contexto específico dos posts dos CEOs nas redes sociais que têm um impacto mais significativo no desenvolvimento da confiança, baseada na cognição, e na percepção dos profissionais remotos sobre a confiabilidade dos CEOs? A abordagem seguida para tentar responder a estas perguntas de investigação assentou em métodos mistos foi levado a cabo um inquérito online, recebendo 358 respostas e alcançando uma taxa de conclusãode 96%. Além disso, foram incluídas perguntas abertas, as quais receberam 55 respostas. Foram também realizadas entrevistas semiestruturadas a CEOs. Os resultados da investigação revelam que a visibilidade dos CEOs nos media sociais influencia positivamente a confiança entre membros de equipas remotas. Os profissionaisemcausaconcordamqueavisibilidadedosCEOsnasSNScontribuiparao aumentodaconfiança.Esteestudotambémdestacaaimportânciadocontextonaformação das percepções dos membros das equipas. O contexto profissional gera confiança na competência, confiabilidade e comprometimento do CEO, enquanto que o contexto privadoinfluenciaaspercepçõesdehonestidadeeabertura.AsopiniõesdosCEOssobre esse assunto variaram. Alguns enfatizaram a harmonia com os valores da empresa, a autenticidade e o contexto, enquanto outros reconheceram potenciais efeitos quer positivos quer negativos. Esta investigação pretende contribuir para os campos da comunicação organizacional, nomeadamente na área dos relacionamentos interpessoais organizacionais, bem como comunicação e comportamento de liderança. As implicações dos resultados obtidos sugerem que a confiança é multifacetada, sendo que atributos como honestidade, competência, confiabilidade e abertura desempenham papéis-chave. Os CEOs devem, por isso, prioritizar esses atributos para construir e manter a confiança entre os profissionais remotos. Além disso, os CEOs devem estar atentos à forma como se apresentam tanto em contextos profissionais como privados.

Description

Keywords

Organizational trust Leadership Organizational communication Social networking sites Remote teams CEO visibility Personalization Confiança organizacional Liderança Comunicação organizacional Redes sociais Equipes remotas Visibilidade do CEO Personalização

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue