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I think green… therefore, i buy green?” How does environmental concern affect young consumers’ organic food product’s purchase behaviour?

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Abstract(s)

With the rise of environmental awareness, consumers tend to be more willing to purchase organic products. However, there is a discrepancy observed between consumers’ favourable attitude towards the environment and their actual green purchase behaviour. This gap is known as the “attitude-behaviour gap”. This dissertation aims to understand better the consumers barriers to buying organic food products even if they are environmentally aware and concerned consumers. Thus, this study research question is “How does environmental concern affect young consumers living in Portugal purchase behaviour of organic food products?”. This research attempts to fill the gap of research addressing these barriers to organic food products consumption in order to reduce the attitude-behaviour gap. The research aims to understand what are the barriers to consumer green purchasing when consumers are already environmentally concerned and financially capable of buying those products. The study uses a qualitative research methods approach, in a survey by interview strategy, in a mono-method data collection, with twelve individual semi-structured interviews to consumers living in Lisbon, between 18 and 35 years old, aware and interested in ecology, and financially capable of potentially purchasing green /organic products. Findings suggest that most consumers are willing to purchase organic products, but the attitudebehaviour gap remains, as most of the consumers explained actually not purchasing a lot or at all organic/green products organic, despite being very interested in the fight against climate change. Major barriers to organic food products purchase revealed were consumers not seeing the point in purchasing organic products compared to traditional ones, consumers thinking that organic products are greenwashing, or prices to organic products being judged too expensive by consumers. Consumers also behave differently regarding organic products depending on the food item itself. Consumers declared being willing to put extra effort and money for organic fruits and vegetables, or products coming from animals, but will not make an extra effort or pay for a premium price for simpler products, with a lower involvement as pasta and rice, as they do not judge purchasing those items in an organic version as relevant.
Com o aumento da consciencialização ambiental, os consumidores tendem a estar mais dispostos a comprar produtos biológicos. No entanto, observa-se uma discrepância entre a atitude favorável dos consumidores em relação ao ambiente e o seu comportamento de compra ecológico efetivo, conhecida como o "gap atitude-comportamento". Por conseguinte, esta dissertação tem como objetivo compreender melhor as barreiras à compra de produtos alimentares biológicos por parte de consumidores preocupados com o ambiente. Assim, a questão de investigação é "Como é que a preocupação ambiental afecta o comportamento de compra de produtos alimentares orgânicos/biológicos dos jovens consumidores residentes em Portugal?”. Este estudo tenta responder à necessidade de mais investigação em torno destas barreiras à compra aos produtos alimentares biológicos, a fim de reduzir o gap atitude-comportamento. A pesquisa tem como objetivo compreender quais são as barreiras à compra de produtos ecológicos quando os consumidores já estão preocupados com o ambiente e são financeiramente capazes de comprar esses produtos. O estudo utilizou uma abordagem qualitativa, numa estratégia de inquérito por entrevista, e com uma recolha de daso mon-método, com doze entrevistas individuais semi-estruturadas realizadas a consumidores residentes em Lisboa, com idades compreendidas entre os 18 e os 35 anos, conscientes e interessados na ecologia e com capacidade financeira para comprar produtos biológicos. As conclusões sugerem que a maioria dos consumidores está disposta a comprar produtos biológicos, mas a diferença de atitude-comportamento mantém-se, uma vez que a maioria dos consumidores explicou que não compra muitos produtos biológicos, apesar de estar muito interessada na luta contra as alterações climáticas. Os principais obstáculos à compra de produtos alimentares biológicos revelados foram o facto de os consumidores não verem utilidade na compra de produtos biológicos, em comparação com os tradicionais, o facto de os consumidores pensarem que os produtos biológicos são greenwashing ou o facto de os preços dos produtos biológicos serem considerados demasiado caros pelos consumidores. Os consumidores também se comportam de forma diferente em relação aos produtos biológicos, dependendo do próprio produto alimentar. Os consumidores declararam estar dispostos a fazer um esforço suplementar e a pagar mais dinheiro por frutas e legumes biológicos ou por produtos provenientes de animais, mas não farão um esforço suplementar nem pagarão um preço mais elevado, por produtos mais simples, com um menor envolvimento, como massas e arroz, uma vez que não consideram relevante a compra desses produtos numa versão biológica.

Description

Keywords

Green purchase behaviour Environmental awareness Organic food purchase behaviour Attitude-behaviour gap Comportamento de compra ecológico Consciencialização ambiental Comportamento de compra de produtos alimentares biológicos Diferença de atitude-comportamento em relação aos produtos alimentares biológicos

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