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What motivates Portuguese consumers to boycott Russian companies amid the conflict in Ukraine? : the role of making a difference

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorSilva, Susana Cristina Lima da Costa e
dc.contributor.authorCosta, Inês Maria Duarte
dc.date.accessioned2023-09-16T11:22:30Z
dc.date.available2023-09-16T11:22:30Z
dc.date.issued2023-07-04
dc.date.submitted2023-04
dc.description.abstractThis thesis aims to investigate whether Portuguese consumers have engaged in the act of boycotting Russian products in response to the ongoing conflict in Ukraine that began in February 2022, and if so, what are the motivations behind such boycotts. Consumer boycotts have a long history and have been used as a means of expressing dissatisfaction with an organization's tactics, government policies, or social issues. Moreover, existing models of boycott motivation are incomplete as they only consider beliefs and attitudes. This study aims to address this gap by examining the impact of six different variables on the intention to boycott by Portuguese consumers. The ongoing conflict in Ukraine provides an ideal case study for investigating the motivations of Portuguese consumers to boycott products associated with Russia. Previous research on the Ukrainian conflict has only focused on the financial market's reaction rather than individual consumer perspectives. This empirical study finds that the primary trigger for the Portuguese consumers to boycott is the desire to make a difference, and that perceived effectiveness, ethical idealism or counterarguments ended up not being significant in the decision to boycott. The study concludes that the main motivations behind the boycott by Portuguese consumers are the desire to make a difference, animosity towards a country, and social influence. The research provides insights for companies that are or may be affected by boycotts, policymakers, and academics interested in consumer behavior. The findings also have implications for companies that operate in countries facing conflict situations and must navigate political tensions.pt_PT
dc.description.abstractEsta tese tem como objetivo investigar se os consumidores portugueses têm adotado o boicote a produtos russos como resposta ao atual conflito na Ucrânia que começou em fevereiro de 2022, e, se assim for, quais são as motivações por trás desse boicote. Apesar do número alargado de pesquisas teóricas sobre boicote por parte dos consumidores, há uma falta de pesquisa empírica sobre as motivações individuais dos consumidores para boicotar. Este estudo empírico tem como objetivo abordar essa lacuna examinando o impacto de seis diferentes variáveis na intenção de boicotar pelos consumidores portugueses. O conflito em curso na Ucrânia fornece um caso ideal para investigar as motivações dos consumidores portugueses para boicotar produtos associados à Rússia. Pesquisas anteriores sobre o conflito ucraniano focaram apenas na reação do mercado financeiro, ao invés das perspetivas individuais dos consumidores. Este estudo conclui que o principal fator para os consumidores portugueses boicotarem é o desejo de fazer a diferença, e que, a eficácia percebida, o idealismo ético ou os contra-argumentos acabaram por não serem significativos na decisão de boicotar ou não. O estudo conclui ainda que as principais motivações por trás do boicote pelos consumidores portugueses são o desejo de fazer a diferença, animosidade em relação a um país e influência social. A pesquisa fornece insights para empresas que são ou podem ser afetadas por boicotes, políticos e académicos interessados no comportamento do consumidor. Os resultados também têm implicações para empresas que operam em países que enfrentam situações de conflito e que precisam de lidar com tensões políticas.pt_PT
dc.identifier.tid203350286pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/42415
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectBoycottpt_PT
dc.subjectIntention to boycottpt_PT
dc.subjectSmart PLSpt_PT
dc.subjectMotivationspt_PT
dc.subjectPortuguesept_PT
dc.subjectConsumer behaviorpt_PT
dc.subjectBoicotept_PT
dc.subjectIntenção de boicotept_PT
dc.subjectSmart PLSpt_PT
dc.subjectMotivaçõespt_PT
dc.subjectPortuguesespt_PT
dc.subjectComportamento do consumidorpt_PT
dc.titleWhat motivates Portuguese consumers to boycott Russian companies amid the conflict in Ukraine? : the role of making a differencept_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsrestrictedAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestãopt_PT

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