Repository logo
 
Publication

Entre documentário e ficção : os cinemas contemporâneos chinês e dinamarquês

datacite.subject.fosHumanidades::Artes
dc.contributor.advisorNazareth, Adriano
dc.contributor.advisorTran, Émilie
dc.contributor.authorFerreira, António Tomé Saldanha Quadros Dias
dc.date.accessioned2016-05-16T14:54:03Z
dc.date.available2016-05-16T14:54:03Z
dc.date.issued2015-09-30
dc.date.submitted2015
dc.description.abstractIn 1972 Denmark’s affiliation with the Europe took place. Seven years later, the economic reforms in China were launched and the openness to the West became a reality. After the Tiananmen massacre in June 1989 and the fall of the Berlin wall in November 1989, the history of world cinema was celebrating one century of existence when the Danish Dogme 95 cinema, headed by Lars von Trier and Thomas Vinterberg, and the Beijing Film Academy Youth Experimental Film Group, led by Jia Zhangke, emerged. In the eyes of Jia’s “A Touch of Sin” and Vinterberg’s “The Hunt, the present PhD thesis entitled “Between Documentary and Fiction: Contemporary Chinese and Danish Cinemas” establishes a comparative study between two distinct historical and cultural backgrounds as well as socio-economical trajectories placing the following key research question: To what extent social do changes influence cinema aesthetics? First, we examine the similarities and differences between Chinese sixth generation cinema and Dogme 95 in terms of artistic expressions, and the use of cinema in depicting social movements; second, the social issues that arise in the “public sphere” surrounding a society in constant change create a space for joint reflection towards the “modernization of cinematic language”, which is distinct from the state and which emphasizes the need to rethink both societies. Through a self-reflexive perspective this research contends that China and Denmark have in common a contemporary cinema production that portrays on-going social changes in their respective contexts, which lies between fiction and non-fiction, diagetic and non-diagetic realites, evoking collective or individual memory representation. At the turn of the twenty-first century both cinemas reinvent and rethink cinéma vérité, emphasizing the intrinsic dimensions of reality and fiction, or authenticity and illusion. A new visual culture was founded; a new film paradigm was edified.pt_PT
dc.description.abstractEm 1972, a Dinamarca assina os tratados de Adesão à Europa. Seis anos mais tarde, são implementadas reformas económicas que marcam o início da abertura da China ao Ocidente. Aquando da celebração do centenário da história mundial do cinema, depois do massacre da Praça de Tiananmen e da queda do muro de Berlim, emergem o movimento Dogma 95 (Dogme 95) liderado por Lars von Trier e Thomas Vinterberg, e o Grupo de Jovens Realizadores de Cinema Experimental da Academia de Cinema de Pequim (Beijing Film Academy Youth Experimental Film Group) liderado por Jia Zhangke. Através do olhar fiel de Jia Zhangke em “China, um toque de pecado” e por outro a realidade construída de Thomas Vinterberg em “A caça”, a presente tese de doutoramento intitulada “Entre documentário e ficção: os cinemas contemporâneos Chinês e Dinamarquês” estabelece como ponto de partida a seguinte questão: Em que medida as transformações sociais influenciam a estética do cinema? O estudo comparativo entre dois contextos social e cultural distintos, constitui-se pertinente e original. Em primeiro lugar, este estudo visa investigar as semelhanças e as diferenças entre o cinema da sexta geração de realizadores chineses e o cinema Dogma 95, quer ao nível da expressão artística quer na forma como o cinema aborda e retrata questões de índole social. Em segundo lugar, estas questões de cariz social referentes a uma sociedade em permanente mutação que são levantadas na “esfera pública”, constroem um espaço de reflexão e conduzem à “modernização da linguagem cinematográfica”. Através de uma perspectiva introspectiva conclui-se que China e Dinamarca inscrevem-se no mesmo cinema híbrido e global, entre ficção e não ficção, realidades diagética e não diagética, evocam a representação da memória colectiva e individual. Na viragem do milénio, ambos cinemas reinventam e reflectem o cinéma vérité, enfatizando as dimensões intrínsecas da realidade e ficção, autêntico ou a ilusão. Uma nova cultura visual foi criada, um novo paradigma cinematográfico foi edificado.pt_PT
dc.identifier.tid101409702
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/20126
dc.language.isoporpt_PT
dc.subjectAuthenticpt_PT
dc.subjectContemporary cinemapt_PT
dc.subjectIllusionpt_PT
dc.subjectMemorypt_PT
dc.subjectSocially constructed realitypt_PT
dc.subjectAutênticopt_PT
dc.subjectCinema contemporâneopt_PT
dc.subjectIlusãopt_PT
dc.subjectMemóriapt_PT
dc.subjectRealidade social construídapt_PT
dc.titleEntre documentário e ficção : os cinemas contemporâneos chinês e dinamarquêspt_PT
dc.title.alternativeBetween documentary and fiction : contemporary chinese and danish cinemaspt_PT
dc.typedoctoral thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typedoctoralThesispt_PT
thesis.degree.nameDoutoramento em Ciência e Tecnologia das Artes

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
101409702.pdf
Size:
148.78 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: