Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Avaliação digital de contactos oclusais

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
203051106.pdf2.27 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

Objetivo: Avaliar a capacidade de estudantes do Mestrado Integrado em Medicina Dentária em identificar contactos oclusais, estáticos e dinâmicos, com papel articular de diferentes espessuras, tendo como referência registos oclusais digitais. Materiais e métodos: Foi realizado um estudo observacional transversal, dirigido aos alunos do 4º e 5º anos do Mestrado Integrado em Medicina Dentária da Faculdade de Medicina Dentária da Universidade Católica Portuguesa. Solicitando a cada participante a identificação dos principais contactos oclusais em posição de intercuspidação máxima e os dentes guia dos movimentos excursivos (protrusão e lateralidades), num paciente padrão, com recurso a papel articular de 40 e 200µm (BK 17® e BK 02®, Bausch, Alemanha). Estes foram registados em ficha própria e comparados com os contactos oclusais obtidos digitalmente com o aparelho OccluSense® (Bausch, Alemanha). A análise dos dados foi efetuada no software SPSS® da IBM com nível de significância de 0,05. Resultados: A amostra incluí 30 alunos de cada ano letivo. Não foi identificada qualquer relação estatisticamente significativa do género com a identificação dos contactos oclusais independentemente da espessura do papel articular (p≥0,05). A maior parte dos participantes identificou corretamente 3 dos 5 dentes expectáveis em posição de intercuspidação máxima (40%) com papel articular de 40µm. Com o de 200µm, a identificação correta predominante foi de 2 dos 5 dentes expectáveis (48,3%). As diferenças encontradas entre estes dois tipos de papel de articular têm significado estatístico na análise da posição de intercuspidação máxima (p=0,001). Relativamente aos movimentos excursivos, verifica-se uma maior capacidade de identificação de dentes corretos com o papel de articular de 200µm comparativamente com o de 40µm. Conclusões: A capacidade de identificação de contactos oclusais, estáticos e dinâmicos, pelos alunos é influenciada pela espessura do papel articular e a avaliação digital dos mesmos é uma ferramenta que deve ser introduzida no ensino prégraduado como forma de tornar a análise oclusal mais objetiva e didática.
Objective: To assess the ability of students of the Masters in Dentistry to identify occlusal, static and dynamic contacts, with articulating paper of different thicknesses, using digital occlusal records as a reference. Materials and methods: A cross-sectional observational study was carried out, aimed at students in the 4th and 5th years of the Master’s in Dental Medicine at the Faculty of Dental Medicine of the Catholic University of Portugal. Each participant was asked to identify the main occlusal contacts in a position of maximum intercuspation and the teeth guiding the excursive movements (protrusion and laterality), in a standard patient, using 40 and 200 µm articulating paper (BK 17® and BK 02®, Bausch, Germany). These were recorded in a specific form and compared with the occlusal contacts obtained digitally with the OccluSense® device (Bausch, Germany). Data analysis was performed using IBM's SPSS® software with a significance level of 0.05. Results: The sample included 30 students from each academic year. There was no statistically significant relationship between gender and the identification of occlusal contacts regardless of the thickness of the articulating paper used (p≥0.05). Most participants correctly identified 3 of the 5 expected teeth in a position of maximum intercuspation (40%) with a 40µm articulating paper. With the 200µm, the predominant correct identification was 2 of the 5 expected teeth (48.3%). The differences found between these two types of articulating paper have statistical significance in the analysis of the maximum intercuspation position (p=0.001). Regarding excursive movements, there is a greater ability to identify correct teeth with the 200µm articulating paper compared to the 40µm one. Conclusions: The ability of students to identify static and dynamic occlusal contacts is influenced by the thickness of the articulating paper and their digital evaluation is a tool that should be introduced in undergraduate education as a way of making the more objective and didactic occlusal analysis.

Description

Keywords

Pontos de contactos oclusais Sistema digital Papel de articular Occlusense® Occlusal contact points Digital system Articulating paper

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue