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Digital transparency in fast fashion : assessing the impact of digital product passport implementation in fast fashion on consumers’ purchase behaviors

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorColaço, Vera
dc.contributor.authorSilva, Leonor Machado da
dc.date.accessioned2025-01-27T08:39:04Z
dc.date.available2025-01-27T08:39:04Z
dc.date.issued2024-10-14
dc.date.submitted2024-09
dc.description.abstractThe fast fashion industry is widely known for its unsustainable practices and socio-environmental impacts. However, in recent years, consumers have increasingly valued and demanded greater product transparency and traceability. In response, the European Commission has proposed mandatory implementation of Digital Product Passports (DPPs) for all textile products sold in the EU by 2030. Similar to traditional passports, DPPs will act as unique digital identifiers, offering detailed information about a product’s lifecycle, including its origin, materials, environmental impact, and disposal recommendations. Drawing on Signaling Theory, an experimental study was conducted to understand how DPPs can signal a brand’s commitment to product transparency and influence consumer purchasing behavior. Specifically, it examined the impact of DPP presence (versus absence) on consumer purchase intentions and willingness to pay, while also exploring the moderating effects of perceived brand transparency and consumer perceived ethicality. The results show that perceived ethicality strengthens the positive impact of DPPs on willingness to pay only when perceived brand transparency is high, although it does not significantly affect purchase intentions. Overall, this dissertation provides valuable theoretical and managerial insights into the transformative potential of DPPs as track-and-trace tools in enhancing product transparency and traceability within fashion and how they can influence consumer purchasing decisions.pt_PT
dc.description.abstractA indústria de fast fashion é conhecida pelas suas práticas insustentáveis e impactos socioambientais. No entanto, nos últimos anos, os consumidores têm valorizado e exigido cada vez mais uma maior transparência e rastreabilidade dos produtos. Em resposta, a Comissão Europeia propôs a implementação obrigatória de Passaportes Digitais de Produtos (DPP) para todos os produtos têxteis vendidos na UE até 2030. Semelhante aos passaportes tradicionais, os DPPs servirão como identificadores digitais únicos, fornecendo informações sobre o ciclo de vida de um produto, incluindo a sua origem, materiais, impacto ambiental e recomendações de eliminação. Com base na Teoria da Sinalização, foi efetuado um estudo experimental para compreender como os DPPs podem sinalizar o compromisso de uma marca com a transparência do produto e influenciar o comportamento de compra do consumidor. Especificamente, foi examinado o impacto da presença (versus ausência) de DPPs nas intenções de compra do consumidor e na sua disponibilidade para pagar, analisando também os papéis moderadores da perceção de transparência e ética da marca. Os resultados mostram que a perceção da eticidade reforça o impacto positivo dos DPPs na disponibilidade para pagar apenas quando a perceção da transparência da marca é elevada, embora não afete significativamente as intenções de compra. Esta dissertação fornece contribuições teóricas e práticas relevantes sobre o potencial transformador dos DPPs enquanto ferramentas de rastreio e localização para melhorar a transparência e a rastreabilidade dos produtos no sector da moda e sobre a forma como podem influenciar as decisões de compra dos consumidores.pt_PT
dc.identifier.tid203730445pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/47897
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectDigital product passport (DPP)pt_PT
dc.subjectConsumerpt_PT
dc.subjectFast fashionpt_PT
dc.subjectPurchasing intentionspt_PT
dc.subjectWillingness-to-paypt_PT
dc.subjectTransparencypt_PT
dc.subjectTraceabilitypt_PT
dc.subjectConsumer perceived ethicalitypt_PT
dc.subjectConsumer perceived ethicalitypt_PT
dc.subjectPerceived brand transparencypt_PT
dc.subjectPassaporte digital do produto (DPP)pt_PT
dc.subjectConsumidorpt_PT
dc.subjectIntenções de comprapt_PT
dc.subjectVontade de pagarpt_PT
dc.subjectTransparência e rastreabilidadept_PT
dc.subjectÉtica percebida pelo consumidorpt_PT
dc.subjectTransparência percebida da marcapt_PT
dc.titleDigital transparency in fast fashion : assessing the impact of digital product passport implementation in fast fashion on consumers’ purchase behaviorspt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresas (mestrado internacional)pt_PT

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