Repository logo
 
Publication

Is there a useful nudge that helps to change public opinion about ethics in the Bank industry?

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorNeves, João Luís Alves César das
dc.contributor.advisorCosta, Patrícia Lopes
dc.contributor.authorBaptista, Ana Luísa Domingos Ochôa
dc.date.accessioned2023-06-21T14:30:09Z
dc.date.available2023-06-21T14:30:09Z
dc.date.issued2021-10-18
dc.date.submitted2021
dc.description.abstractThe major financial crisis occurred in 2008 and scandals involving corruption or lack of ethics enhance supervisors, regulators and financial entities to reflect upon Bank’s ethics in their industry. Main contributions from Behavioural Economics with scientific breakthroughs by Nobel laureates’ Kahneman and Thaler, respectively, provide a better understanding of human behaviour and their biases or demonstrate the usefulness of practical approaches like nudges. The goal of this academic work is to understand if the use of nudges in the Bank industry achieves positive outcomes in people’s perception about Bank’s ethics and go beyond in what helps build a trustful and ethical relationship. Our study used the Corporate Ethical Virtues Model (abbreviated CEV Model) to measure the ethical culture of an organization and was enriched by a qualitative methodology based in a template analysis which analysed deeply all interviews made to a group of fifteen participants from the Banking industry. The results of our study revealed an identification of the main dimensions of the CEV Model and were able to bring new insights, identifying three different new dimensions: professionalism, reputation and closeness. These findings are interesting to enrich the CEV Model, specially, as they are strongly connected with human characteristics that people most value in measure the ethical culture of an organization, particularly, in the Banking industry. The perception of the participants indicates that Bank’s ethics must improve while the use of nudges and their degree of usefulness, are considered high or very high.pt_PT
dc.description.abstractA crise financeira ocorrida em 2008 e os escândalos envolvendo corrupção têm incentivado supervisores, reguladores e entidades financeiras a refletir sobre o tema da ética bancária. A Economia Comportamental tem dado importantes contributos a esta discussão, assim como os recentes avanços científicos dos laureados Nobel, Kahneman e Thaler, que têm, respetivamente, contribuído para uma melhor compreensão do comportamento humano e dos seus enviesamentos bem como demonstrado a utilidade de abordagens práticas como os nudges. O objetivo é compreender se o uso de nudges na área bancária proporciona resultados positivos, no que diz respeito à perceção que as pessoas têm acerca da ética bancária e aprofundar os aspetos que podem ajudar na construção de uma relação ética e de confiança. O estudo desenvolvido aplicou o modelo Corporate Ethical Virtues (abreviado modelo CEV) para medir a cultura ética de uma organização e foi enriquecido com uma metodologia qualitativa baseada na análise template que analisou, detalhadamente, todas as entrevistas efetuadas a um grupo de quinze participantes da área bancária. Os resultados demonstraram que há uma identificação com as dimensões do modelo CEV e foram reveladores ao identificar três novas dimensões: profissionalismo, reputação e proximidade. Estes dados enriquecem o modelo CEV estando fortemente relacionados a características humanas que as pessoas mais valorizam quando lhes é solicitado para medir a cultura ética de um Banco. A perceção dos participantes indica que a ética bancária deve melhorar, enquanto as práticas de nudge e o seu grau de utilidade é considerado alto ou muito elevado.pt_PT
dc.identifier.tid203319796pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/41391
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectBank’s ethicspt_PT
dc.subjectBehavioural economicspt_PT
dc.subjectNudgespt_PT
dc.subjectBank industrypt_PT
dc.subjectCEV Modelpt_PT
dc.subjectTemplate analysispt_PT
dc.subjectÉtica bancáriapt_PT
dc.subjectEconomia comportamentalpt_PT
dc.subjectNudgespt_PT
dc.subjectÁrea bancáriapt_PT
dc.subjectModelo CEVpt_PT
dc.subjectAnálise templatept_PT
dc.titleIs there a useful nudge that helps to change public opinion about ethics in the Bank industry?pt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão Aplicadapt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203319796.pdf
Size:
635.59 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203319796.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: