Repository logo
 
Publication

Educational publishing embracing tech : the case of Porto Editora

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorRajsing, Peter
dc.contributor.advisorPinho, André
dc.contributor.authorTeixeira, Mafalda Portilho Azevedo
dc.date.accessioned2021-10-21T08:51:33Z
dc.date.available2021-10-21T08:51:33Z
dc.date.issued2021-07-09
dc.date.submitted2021-06
dc.description.abstractPorto Editora, one of the oldest and largest educational publishers in Portugal, has had a successful 77 year journey in the forefront of innovation with solid returns and a leading position in the market. Yet, in recent times, it has been reluctant about ushering in disruptive change. Digital technologies are readily revolutionizing the world we live in, as well as the way people learn and teach. As education gradually shifts towards digital solutions, large international players such as Pearson Education, McGraw Hill, etc., have adapted their business models to the new rules of the game, capitalizing on one of the biggest technological and pedagogical trends– Artificial Intelligence and Personalization of Education. But Porto Editora has tended to shy away. This case demonstrates the remarkable transformation of a traditional educational publisher into a modern, forward looking enterprise, which gives the company a sustainable source of competitive advantage. It also illustrates the so-called Innovator’s Dilemma depicting key challenges incumbents encounter in bringing about disruptive change.pt_PT
dc.description.abstractA Porto Editora, uma das mais antigas e maiores editoras educacionais em Portugal, teve um percurso de 77 anos de sucesso na vanguarda da inovação com retornos sólidos e uma posição de liderança no mercado. No entanto, nos últimos tempos, tem-se mostrado relutante em iniciar uma mudança disruptiva. As tecnologias digitais estão facilmente a revolucionar o mundo em que vivemos, bem como a forma como as pessoas aprendem e ensinam. À medida que a educação se orienta gradualmente para soluções digitais, grandes atores internacionais como a Pearson Education, McGraw Hill, etc., adaptaram os seus modelos de negócio às novas regras do jogo, capitalizando numa das maiores tendências tecnológicas e pedagógicas - Inteligência Artificial e Personalização da Educação. Mas a Porto Editora tem tido tendência para se afastar. Este caso demonstra a notável transformação de uma editora educativa tradicional numa empresa moderna e orientada para o futuro, o que dá à empresa uma fonte sustentável de vantagem competitiva. Ilustra também o chamado Dilema do Inovador, que descreve os principais desafios com que os incumbentes se deparam para provocar mudanças disruptivas.pt_PT
dc.identifier.tid202751198pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/35638
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectStrategypt_PT
dc.subjectCompetitive advantagept_PT
dc.subjectDynamic capabilitiespt_PT
dc.subjectInnovator’s dilemmapt_PT
dc.subjectArtificial intelligencept_PT
dc.subjectEducational publisherspt_PT
dc.subjectEstratégiapt_PT
dc.subjectVantagem competitivapt_PT
dc.subjectCapacidades dinâmicaspt_PT
dc.subjectDilema do inovadorpt_PT
dc.subjectInteligência artificialpt_PT
dc.subjectEditoras escolarespt_PT
dc.titleEducational publishing embracing tech : the case of Porto Editorapt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsrestrictedAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
152118179_Mafalda Teixeira_DPDFA.pdf
Size:
3.38 MB
Format:
Adobe Portable Document Format