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The impact of visual and verbal communication through album covers on involvement and emotional value : a study based on the legacy of Amália Rodrigues, the best-selling artist of portuguese history

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Abstract(s)

We live in a “visual” world. A world of first impressions, where those are determining factors in the actions people take every day. Thus, packaging plays a significant role in product success, influencing individuals’ behaviors and feelings. What concerns music albums, these are no exception. Indeed, a cover becomes the calling card of the album, and its elements may impact consumers differently. But how do visual and verbal communication through album covers impact consumers? Specifically, to what extent are they involved and emotionally connected with the product by perceiving its package? This research, based on the legacy of Amália Rodrigues, sought to answer these questions, focusing on (1) the image of the artist as the visual element, and (2) scarcity messages as the verbal one. To reach solid conclusions, a focus group and a survey questionnaire were conducted. The results from the first were used to design the main study, in which six different stimuli were randomly assigned to the respondents. They could be confronted with limited or non-limited editions of music albums, whose covers included (or not) the image of the artist. Findings suggest that the artist’s figure enhances the involvement that consumers have with the product, as well as the feeling of positive emotions. Moreover, displaying scarcity messages impacts both variables in a positive way. Given that, artists and their managers should take advantage of this visual and verbal communication, and strategically invest in creating products with these characteristics
Vivemos num mundo “visual”. Um mundo de primeiras impressões, onde estas são fatores determinantes nas ações que tomamos diariamente. Posto isto, a embalagem tem um papel fundamental no sucesso do produto, influenciando as emoções e o comportamento do indivíduo. Com álbuns de música não é exceção. A capa é o cartão de visita do álbum, e os seus elementos podem impactar os consumidores de diferentes formas. Mas como pode a comunicação visual e verbal através da capa de um álbum impactar os consumidores? Mais especificamente, até que ponto estão eles envolvidos e emocionalmente conectados com o produto ao percecionar a embalagem? Este estudo, baseado no legado de Amália Rodrigues, procura responder a estas questões, focando-se (1) na imagem da artista como elemento visual, e (2) em mensagens de escassez como elemento verbal. Para atingir conclusões sólidas, foram conduzidos um grupo de foco e um questionário de inquérito. Os resultados do primeiro serviram para a construção do estudo principal, no qual seis estímulos diferentes foram aleatoriamente alocados aos inquiridos. Estes podiam ser confrontados com edições limitadas ou não limitadas de álbuns, cujas capas incluíam (ou não) a imagem da artista. Os resultados sugerem que a figura da artista aumenta o envolvimento dos consumidores com o produto, bem como o sentir de emoções positivas. Além disso, exibir mensagens de escassez impacta as duas variáveis em estudo de forma positiva. Assim sendo, os artistas e managers devem tirar proveito desta comunicação visual e verbal, e investir estrategicamente em criar produtos com estas características.

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Keywords

Packaging communication Music albums Visual communication Image Verbal communication Scarcity messages Involvement Emotional value Comunicação em embalagens Álbuns de música Comunicação visual Imagem Comunicação verbal Mensagens de escassez Envolvimento Valor emocional

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