Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Transcultural translation and validation of Lasater Clinical Judgment Rubric©

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
48236313.pdf219.61 KBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

OBJECTIVES: to translate and cross-culturally validate the Lasater Clinical Judgment Rubric© (LCJR©) instrument for nursing students. METHODS: the application of LCJR-PT© was preceded by a linguistic translation into Portuguese, based on the translation-back-translation method. This psychometric study involved 32 nursing students from a program in Portugal. Data were collected through observations of two independent observers during the performance of the practices developed by the students, through the scenarios validated by experts of high and of medium-fidelity simulation. RESULTS: of the 64 observations obtained from the practices of nursing students, the value of intra-class correlations in the 4 aspects of the instrument exceeded 0.792. There was a global Cronbach's alpha of LCJR-PT© of 0.921 and 0.876 in Observers 1 and 2 respectively, with a statistically significant level of agreement. CONCLUSIONS: the LCJR-PT© is a valid and reliable instrument, demonstrating a high potential for its use in clinical education and nursing research.
Objetivos: traduzir e validar transculturalmente o instrumento Lasater Clinical Judgment Rubric© (LCJR©) para estudantes de Enfermagem. Métodos: a aplicação do LCJR-PT© foi precedida por tradução linguística ao português, baseando-se no método de traduçãoretradução. Este estudo psicométrico envolveu 32 estudantes de Enfermagem de um programa em Portugal. Os dados foram recolhidos mediante observações de dois observadores independentes durante o desempenho das prÔticas desenvolvidas pelos estudantes por meio dos cenÔrios validados por peritos em simulação de alta e média fidelidade. Resultados: das 64 observações das prÔticas de estudantes de Enfermagem, o valor das correlações por intraclasse nos quatro aspectos do instrumento ultrapassou os 0,792. Identificou-se um alfa de Cronbach global na LCJR-PT© de 0,921 e 0,876 nos observadores 1 e 2, respectivamente, com um nível de concordância estatisticamente significante. Conclusões: a LCJR-PT© é um instrumento vÔlido e confiÔvel, demonstrando um alto potencial para seu uso na educação clínica e pesquisa em enfermagem.

Description

Keywords

Clinical judgment Education, nursing Psychometrics Students, nursing Validation study Julgamento clínico Educação em enfermagem Psicometria Estudantes de enfermagem Estudo de validação

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue