Repository logo
 
Publication

Impact accounting : developing a first approach for monetizing the impact of corporate in-kind donations on the community

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorCruz, Nuno Moreira da
dc.contributor.authorMößle, Katharina
dc.date.accessioned2024-05-24T13:55:21Z
dc.date.available2024-05-24T13:55:21Z
dc.date.issued2024-01-30
dc.date.submitted2023-12-29
dc.description.abstractThe thesis aims to develop a possible approach for Sonae MC to monetize the impact of corporate in-kind donations on the community. The current accounting system lacks a comprehensive understanding of a company's value creation, as it cannot incorporate social and environmental impact. This also applies to in-kind donations. Only the impact of corporate in-kind donations on the corporation’s financial situation is considered in the accounts. The literature lacks information on the impact created through in-kind donations on the community. Existing research focuses on the impact of in-kind donations on the corporation’s financial performance. The findings indicate that corporations are currently measuring the impact of in-kind donations on the community in terms of inputs (monetary value of in-kind donations) and/or outputs (number of institutions reached), based on different calculations, and monetizing procedures. Measuring the impact of in-kind donations on the community turns out to be difficult and very complex. As a first approach to monetizing the impact of in-kind donations on the community, the thesis proposes to determine a market value for corporate in-kind donations in a standardized way. The market value is suggested to be determined based on the average retail price, which makes it possible to value in-kind donations independently of a company's price or cost structure.pt_PT
dc.description.abstractA tese tem como objetivo desenvolver uma abordagem possível para a Sonae MC rentabilizar o impacto dos donativos em espécie da empresa na comunidade. O atual sistema contabilístico carece de uma compreensão abrangente da criação de valor de uma empresa, uma vez que não é capaz de incorporar o impacto social e ambiental. Isto também se aplica às doações em géneros. Apenas o impacto das doações em espécie das empresas na situação financeira da empresa é considerado na contabilidade. A literatura carece de informação sobre o impacto criado pelas doações em espécie na comunidade e a investigação centra-se no impacto das doações em espécie no desempenho financeiro da empresa. Os resultados indicam que as empresas medem atualmente o impacto das doações em espécie na comunidade em termos de entradas (valor monetário das doações em espécie) e/ou saídas (número de instituições abrangidas), com base em diferentes cálculos e procedimentos de monetização. A medição do impacto "real" das dádivas em géneros na comunidade revela-se difícil e muito complexa. Como primeira abordagem à monetização do impacto das doações em géneros na comunidade, a tese propõe que se determine um valor de mercado para as doações em géneros das empresas de uma forma padronizada. Sugere-se que o valor de mercado seja determinado com base no preço médio de retalho, o que permite avaliar os donativos em espécie independentemente da estrutura de preços ou custos de uma empresa.pt_PT
dc.identifier.tid203590392pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/45272
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectImpact accountingpt_PT
dc.subjectMeasuring impactpt_PT
dc.subjectIn-kind donationspt_PT
dc.subjectCorporate philanthropypt_PT
dc.subjectMonetizing social impactpt_PT
dc.subjectContabilidade de impactopt_PT
dc.subjectMedição de impactopt_PT
dc.subjectDonativos em espéciept_PT
dc.subjectFilantropia empresarialpt_PT
dc.subjectMonetização do impacto socialpt_PT
dc.titleImpact accounting : developing a first approach for monetizing the impact of corporate in-kind donations on the communitypt_PT
dc.title.alternativeContabilidade de impacto : desenvolvendo uma primeira abordagem para monetizar o impacto das doações em espécie de empresas na comunidadept_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203590392.pdf
Size:
534.9 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: