Repository logo
 
Publication

Consumer adoption of innovation : the impact of AI on e-satisfaction in the cosmetic sector with a focus on GenZ consumers

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorBorges, Mónica
dc.contributor.authorPetri, Kiara Kristin
dc.date.accessioned2024-07-30T16:09:42Z
dc.date.available2024-07-30T16:09:42Z
dc.date.issued2024-05-08
dc.date.submitted2023
dc.description.abstractIn the highly competitive landscape of the cosmetic industry, the shift towards valuing the entire shopping experience has become paramount. Brands are forced to build interactive relationships with their consumers, which requires a new way of strategic thinking. The rise of AI brings new opportunities to address this change. In fact, the integration of AI into E-commerce, is setting new standards of consumer expectations towards their shopping experience and shapes their E-satisfaction. As digital natives, GenZ represents an important demographic population for analyzing the acceptance of AI, and consequently the impact of AI on GenZ's E-satisfaction when shopping online for cosmetics. Through a comprehensive literature review on the topics of AI, marketing, shopping experience, and E-satisfaction, hypotheses were formulated, and variables were identified to form the basis of our conceptual framework. A mono-method approach was chosen in which primary data was collected from 168 valid GenZ respondents via an online survey. Descriptive statistics and statistical tests (simple and multiple linear regression) using SPSS, were conducted to identify the variables impacting GenZs E-satisfaction. The results indicate a positive correlation between the use of AI and GenZ E-satisfaction, especially in hedonic online shopping contexts where personalization promotes the inclusivity of cosmetic brands. In addition, the study shows a positive impact of AI on GenZ's emotions during the online shopping experience. Overall, these findings provide important insights into the evolving landscape of online cosmetics shopping and underscore the need for brands to revise their strategies to provide experiences that go beyond the product's offering.pt_PT
dc.description.abstractNo panorama altamente competitivo da indústria cosmética, a mudança no sentido de valorizar toda a experiência de compra tornou-se primordial. As marcas são obrigadas a construir relações interactivas com os seus consumidores, o que exige uma nova forma de pensamento estratégico. A ascensão da IA traz novas oportunidades para abordar esta mudança. De facto, a integração da IA no comércio eletrónico está a estabelecer novos padrões de expectativas dos consumidores em relação à sua experiência de compra e a moldar a sua satisfação com o comércio eletrónico. Enquanto nativos digitais, a Geração Z representa uma população importante para analisar a aceitação da IA e, consequentemente, o impacto da IA na “E-satisfação” da Geração Z relativamente às compras online de cosméticos. Através de uma revisão exaustiva da literatura sobre os temas da IA, marketing, experiência de compra e satisfação com o comércio eletrónico (E-satisfação), foram formuladas hipóteses e identificadas variáveis que constituem a base do nosso quadro concetual. Optou-se por uma abordagem mono-método em que foram recolhidos dados primários de 168 inquiridos da GenZ através de um inquérito online. Foram realizadas estatísticas descritivas e testes estatísticos (regressão linear simples e múltipla) utilizando o SPSS, para identificar as variáveis com impacto na “satisfação eletrónica” dos GenZ. Os resultados indicam uma correlação positiva entre a utilização da IA e a satisfação eletrónica da Geração Z, especialmente em contextos hedónicos de compras online em que a personalização promove a inclusão de marcas de cosméticos. Além disso, o estudo mostra um impacto positivo da IA nas emoções da Geração Z durante a experiência de compra online. De um modo geral, estas conclusões fornecem informações importantes sobre a evolução do panorama das compras de cosméticos online e sublinham a necessidade de as marcas reverem as suas estratégias para proporcionar experiências que vão para além da oferta do produto.pt_PT
dc.identifier.tid203613007pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/45963
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectArtificial intelligence (AI)pt_PT
dc.subjectInnovationpt_PT
dc.subjectConsumer behaviorpt_PT
dc.subjectCustomer centricitypt_PT
dc.subjectCosmetic industrypt_PT
dc.subjectShopping experiencept_PT
dc.subjectE-satisfactionpt_PT
dc.subjectGeneration Z (GenZ)pt_PT
dc.subjectInteligência artificial (IA)pt_PT
dc.subjectInovaçãopt_PT
dc.subjectComportamento do consumidorpt_PT
dc.subjectCentralidade do clientept_PT
dc.subjectIndústria cosméticapt_PT
dc.subjectExperiência de comprapt_PT
dc.subjectE-satisfaçãopt_PT
dc.subjectGeração Z (GenZ)pt_PT
dc.titleConsumer adoption of innovation : the impact of AI on e-satisfaction in the cosmetic sector with a focus on GenZ consumerspt_PT
dc.title.alternativeAdoção da inovação pelo consumidor : o impacto da IA na satisfação eletrônica no setor de cosméticos com foco nos consumidores da Gen Zpt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203613007.pdf
Size:
1.43 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: