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The impact of rebranding of the private label on the consumer perception of the brand : a case study on the brand Minipreço

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Abstract(s)

Since the birth of DIA Group, in 1979, the opening of Minipreço first supermarket and the creation of their private label in 1991, the company never conducted a rebranding on their products. In 2020, Minipreço decided to change the image and communication of the products, with the purpose of increasing the perception of the quality and keep their position as proximity leaders in the sector. By focusing in the rebranding, the aim of this study is to analyze the strategies used during the process, the challenges faced until now and how the consumer perceives these changes. To do it, a market research was conducted with the purpose of analyzing the perception of the customers about the products and to understand if the rebranding would change their perception about the brand – namely the quality of the products - and affect their decisions when buying it. The findings indicated a positive impact on the perception of the consumers about the brand and that there was an improvement in the organization of the brand, becoming easier to identify. Regardless all the positive arguments, it was not possible to conclude the existence of an increment in sales nor loyalty and the quality of the products did not suffer any changes in the perception of the consumer. Because this rebranding is still ongoing – as more and more products will be created - it would be important to maintain the monitoring of the sales and loyalty cards, in order to understand the direct influence of the rebranding in the profits of the company and confirm or reject if there is, indeed, no relationship between the rebranding and the growth of sales.
Desde o nascimento do Grupo DIA, em 1979, a abertura do primeiro supermercado Minipreço e a criação de sua marca própria em 1991, a empresa nunca realizou um rebranding nos seus produtos. Em 2020, o Minipreço decidiu alterar a imagem e comunicação dos produtos, com o objectivo de aumentar a percepção da qualidade e manter a sua posição como líder de proximidade do sector. Com foco no rebranding, o objectivo deste estudo é analisar as estratégias utilizadas durante o processo, os desafios enfrentados até o momento e como o consumidor percebe essas mudanças. Para tal, foi realizada uma pesquisa de mercado com o objectivo de analisar a percepção dos clientes sobre os produtos, perceber se o rebranding alteraria a sua percepção sobre a marca – nomeadamente a qualidade dos produtos – e afectaria as suas decisões de compra. Os resultados indicaram um impacto positivo na percepção dos consumidores sobre a marca e que houve uma melhora na organização da marca, tornando-se mais fácil de identificar. Independentemente dos resultados positivos, não foi possível concluir a existência de aumento de vendas nem de fidelização e a qualidade dos produtos não sofreu alterações na percepção do consumidor. Como o rebranding ainda está em andamento – mais produtos serão criados – seria importante manter a monitorização das vendas e dos cartões de fidelização, de modo a entender a influência directa do rebranding nos lucros da empresa e confirmar ou rejeitar se não há, de fato, relação entre o rebranding e o crescimento das vendas.

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Private label Consumer behavior Packaging

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