Repository logo
 
Publication

ChatGPT for travel planning : influencing factors and the effect of AI hallucination

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorRodrigues, Helena
dc.contributor.authorReichardt, Jessy
dc.date.accessioned2024-09-10T17:33:02Z
dc.date.embargo2025-09-10
dc.date.issued2024-06-27
dc.date.submitted2024-05-31
dc.description.abstractArtificial intelligence (AI) is considered the key technology of the 21st century and is on its way to disrupt multiple industries, including the tourism sector. As the fastest-growing consumer application in history, ChatGPT can support consumers during their travel planning process. However, a research gap concerning influencing factors of ChatGPT usage intention for tourism decision-making exists. This study aims to understand how perceived usefulness, perceived trustworthiness and AI hallucination potential influence the intention to use ChatGPT for travel planning. A quantitative methodology approach was used by conducting an online survey with 308 participants across Generation Y and Generation Z. By performing a statistical analysis, it was found that perceived usefulness directly influences the usage intention of ChatGPT for travel planning. Additional results show that AI hallucination potential and the division into Generation Y and Generation Z have no significant effect on the willingness to utilize ChatGPT in travel decision-making.pt_PT
dc.description.abstractA inteligência artificial (IA) é considerada a principal inovação tecnológica do século XXI que alterou o modo como vários industrias gerem o seu negócio e o setor do turismo não é exceção a estas alterações. O ChatGPT é a aplicação com o maior crescimento de sempre, e veio também permitir aos consumidores planear as suas viagens. Consequentemente do ponto de vista da investigação é necessário aprofundar os fatores que influenciam a intenção de utilização do ChatGPT na tomada de decisão no setor do turismo. Este estudo tem como objetivo investigar a utilidade, fiabilidade e o potencial de alucinação da IA no planeamento de viagens e o modo como estas variáveis influenciam a intenção de utilizar o ChatGPT. Este estudo quantitativo teve a participação de 308 indivíduos das Gerações Y e Z. Os resultados da análise estatística, indicam que a utilidade percebida influência diretamente a intenção de utilização do ChatGPT no planeamento de viagens. O potencial de alucinação da IA e a comparação entre a Geração Y e a Geração Z não têm um efeito significativo na intenção de utilização do ChatGPT. Quando comparado com outros meios tradicionais de planeamento de viagens, a intenção de utilizar a IA diminui quando o ChatGPT presta informações incorretas.pt_PT
dc.identifier.tid203663500pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/46453
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectGenerative artificial intelligencept_PT
dc.subjectChatGPT in travel planningpt_PT
dc.subjectAI hallucinationpt_PT
dc.subjectChatGPT usage intentionpt_PT
dc.subjectInteligência artificial generativapt_PT
dc.subjectChatGPT no planeamento de viagenspt_PT
dc.subjectAlucinação com IApt_PT
dc.subjectIntenção de utilização do ChatGPTpt_PT
dc.titleChatGPT for travel planning : influencing factors and the effect of AI hallucinationpt_PT
dc.title.alternativeChatGPT para planeamento de viagens : factores de influência e o efeito da alucinação da IApt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsembargoedAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203663500.pdf
Size:
2.15 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: