Repository logo
 
Publication

Is touch really that important? : an analysis of the business opportunity of haptic technology in online shopping

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorSaraiva, Gonçalo de Oliveira Vieira Dinis
dc.contributor.authorAgostinho, Henrique Leitão
dc.date.accessioned2023-01-09T10:35:14Z
dc.date.available2023-01-09T10:35:14Z
dc.date.issued2020-10-13
dc.date.submitted2020-09
dc.description.abstractCommerce and consumer experience have entered a new reality with the rise of the Internet and the digital age. People are becoming dependent of online shopping due to the convenience of shopping while sitting at home, which saves both time and money. The online environment lacks the sense of touch and this might pose a challenge to online shoppers. The rise of haptic technology could be the answer for lack of touch within online consumer experience. Sensorial technology can give to our digital lives a more realistic experience. This exploratory study aims to analyse the opportunities that haptic technology could generate in online shopping. Therefore, the research problem was examined from two different perspectives. Firstly, from the e-commerce side, in which the purpose was to gain insights about the current state of online business, and the main obstacles that consumers face when shopping online. Secondly, from haptic experts’ side, understand what the current status of haptic technology development is and if the haptic technology can improve online business. Findings reveal that haptic technology is going to play an important role in the gaming industry, medical training, education, and other industries within the next years, but for e-commerce purposes, not in the short time. Findings also report that there are a few other challenges in online shopping and touch is not consider as a priority. The development and implementation of this technology are also considered a brick-wall to implement in a short time.pt_PT
dc.description.abstractA experiência do consumidor entrou numa nova realidade com o surgimento da Internet e da era digital. Os consumidores tornaram-se dependentes das compras online devido à conveniência de fazer compras em casa, o que economiza tempo e dinheiro. O ambiente online não inclui a experiência do toque e isso pode representar um desafio para os consumidores. O surgimento da tecnologia háptica pode ser a resposta para a falta de toque na experiência online do consumidor. A tecnologia sensorial tem a capacidade de tornar a nossa vida digital uma experiência mais realista. Este estudo exploratório visa analisar as oportunidades que a tecnologia háptica pode gerar nas compras online. A questão foi abordada de duas perspetivas. Numa primeira fase, obter insights sobre o estado atual do negócio online e os principais obstáculos que os consumidores enfrentam na hora de comprar online. Numa segunda fase, verificar qual o status atual do desenvolvimento da tecnologia háptica e se esta tecnologia tem a capacidade de melhorar a experiência de uma compra online. Os resultados revelam que a tecnologia háptica desempenhará um papel importante na indústria dos jogos, na medicina, educação e outras indústrias nos próximos anos, mas para fins de e commerce, não num curto espaço de tempo. Os resultados indicam também que as plataformas de e-commerce enfrentam ainda muitos desafios e o toque não é considerado uma prioridade. O desenvolvimento e a implementação da tecnologia háptica são considerados também uma barreira para a implementação num curto prazo de tempo.pt_PT
dc.identifier.tid202531244pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/39765
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectHaptic technologypt_PT
dc.subjectE-commercept_PT
dc.subjectTouchpt_PT
dc.subjectBusiness opportunitypt_PT
dc.subjectToquept_PT
dc.subjectTecnologia hápticapt_PT
dc.subjectOportunidade de negóciopt_PT
dc.subjectLoja onlinept_PT
dc.titleIs touch really that important? : an analysis of the business opportunity of haptic technology in online shoppingpt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestãopt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
202531244.pdf
Size:
551.31 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
202531244.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: