Repository logo
 
Publication

The fiction in non-fiction film

dc.contributor.authorCarmona, Carlos Ruiz
dc.date.accessioned2019-10-23T17:23:16Z
dc.date.available2019-10-23T17:23:16Z
dc.date.issued2019
dc.description.abstractOver the past few decades of film theory, significant scholars and acclaimed filmmakers have established that documentary, just like fiction, must resort to ambiguous and subjective rhetorical figures to represent the world. This claim has led some scholars to conclude that documentary as a term referring to itself as being non-fictional might be disregarding its inevitable fictional elements. This argument may suggest that documentary , just like fiction, when representing the historical world fictionalizes reality. If we accept this claim as true, we need to ask whether terms such as fiction and non-fiction or documentary make sense when discussing the process of representing reality. Does this claim mean that cinema can only fictionalize reality and therefore we should eradicate from this discussion terms such as non-fiction or documentary? The questions that this paper intends to answer are: Can the term fiction exist without referring to the term non-fiction or documentary? What roles do documentary and fiction play in representing the historical world? Are these terms necessary to communicate and understand the process of representing reality? This paper has established that fiction and documentary are necessary terms that emerge in cinema narration as a means to mirror human experience’s needs to organize, communicate and understand reality.pt_PT
dc.description.abstractNas últimas décadas, a teoria do cinema, grandes estudiosos e aclamados cineastas estabeleceram que o documentário, assim como a ficção, deve recorrer a figuras retóricas ambíguas e subjetivas para representar o mundo histórico. Isso levou alguns estudiosos a concluir que o documentário, como um termo que se refere a si mesmo como não-ficcional, pode estar desconsiderando os seus inevitáveis elementos ficcionais. Isso pode implicar que tanto o documentário quanto a ficção usam as mesmas estratégias e obtêm os mesmos resultados ao representar o mundo que habitamos: ficcionalizar a realidade. Se aceitarmos essa alegação como verdadeira, precisamos de questionar se termos como ficção e não-ficção ou documentário fazem sentido no discurso da representação da realidade. Será que isso significa que o cinema pode apenas ficcionalizar a realidade e, portanto, devemos erradicar nesta discussão termos como não-ficção ou documentário? Podemos entender ou discutir a representação da realidade sem nos referirmos a esses termos? Pode o termo ficção existir de fato sem se referir ao termo não-ficção ou documentário? As questões que este artigo pretende responder são: Que papéis desempenham o documentário e a ficção na representação do mundo histórico? São esses termos necessários para comunicar e entender a representação da realidade? Este artigo estabeleceu que a ficção e o documentário são termos necessários que emergem na narração do cinema como uma reflexão das necessidades da experiência humana de organizar, comunicar e compreender a realidade.pt_PT
dc.description.abstractEn las últimas décadas, la teoría del cine, los principales académicos y aclamados cineastas han establecido que el documental, al igual que la ficción, debe recurrir a figuras retóricas ambiguas y subjetivas para representar el mundo. Esto ha llevado a algunos estudiosos a concluir que el documental como un término que se refiere a sí mismo como no ficticio podría estar pasando por alto sus inevitables elementos ficticios. Esto puede implicar que tanto el documental como la ficción utilizan las mismas estrategias y obtienen los mismos resultados cuando se representa el mundo histórico: ficcionalizar la realidad. Si aceptamos esta afirmación como verdadera, debemos preguntarnos si términos como ficción, no ficción o documental tienen sentido cuando se trata de discutir y comprender la representación de la realidad. ¿Significa esto que el cine solo puede ficcionalizar la realidad y, por lo tanto, debemos erradicar de esta discusión términos como la no ficción o el documental? ¿Podemos entender o discutir la representación de la realidad sin referirnos a esos términos? Las preguntas que este artículo intenta responder son: ¿Qué papeles juegan el documental y la ficción al representar el mundo histórico? ¿Son necesarios estos términos para discustir, comunicar y comprender la representación de la realidad? Este artículo establece que la ficción y el documental son términos necesarios que emergen en la narrativa cinematográfica como reflejos de la necesidad de la experiencia humana en organizar, comunicar y comprender la realidad del mundo histórico que habitamos.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationRuiz Carmona, C. (2019). The fiction in non-fiction film. Revista ICONO14 Revista Científica De Comunicación Y Tecnologías Emergentes, 17(2), 10-31. https://doi.org/10.7195/ri14.v17i2.1238pt_PT
dc.identifier.doi10.7195/ri14.v17i2.1238pt_PT
dc.identifier.eid85071457453
dc.identifier.eissn1697-8293
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/28504
dc.identifier.wos000475946800002
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherAsociación Cientifica ICONO 14pt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/pt_PT
dc.subjectDocumentarypt_PT
dc.subjectFictionpt_PT
dc.subjectNarrativept_PT
dc.subjectRepresenting realitypt_PT
dc.subjectSubjectivitypt_PT
dc.subjectNarrative comprehensionpt_PT
dc.subjectDocumentalpt_PT
dc.subjectFicciónpt_PT
dc.subjectNarrativapt_PT
dc.subjectRepresentación de la realidadpt_PT
dc.subjectSubjetividadpt_PT
dc.subjectComprensión narrativapt_PT
dc.subjectDocumentáriopt_PT
dc.subjectFicçãopt_PT
dc.subjectRepresentando a realidadept_PT
dc.subjectSubjetividadept_PT
dc.subjectCompreensão narrativapt_PT
dc.titleThe fiction in non-fiction filmpt_PT
dc.title.alternativeA ficção em filmes de não ficçãopt_PT
dc.title.alternativeLa ficción en la película de no ficciónpt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage31
oaire.citation.issue2
oaire.citation.startPage10
oaire.citation.titleICONO14pt_PT
oaire.citation.volume17
person.familyNameRuiz Carmona
person.givenNameCarlos
person.identifier.ciencia-id051E-2224-EAE4
person.identifier.orcid0000-0001-7523-634X
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication6e25f079-cb18-461b-a6b8-03f0009ab809
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery6e25f079-cb18-461b-a6b8-03f0009ab809

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
20197778.pdf
Size:
129.02 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: