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3D-printed jewelry : a new era for online jewelry customization : exploring consumer perceptions, consumption drivers and barriers for the portuguese online market

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Abstract(s)

The jewelry industry has been forever re-shaped by the introduction of 3D printing technology. When compared to the centuries-old production methods still in use, 3D printing allows the creation of previously "impossible" designs, fully customized and at a fraction of the cost and time. Driven by the international growth of this business and the increasing trend for online purchases among Portuguese consumers, this research aims to determine their perceptions of this disruptive product, as well as the drivers and barriers for its adoption/purchase. Following a thorough review of the literature, this study has adopted the Technology Acceptance Model (TAM) and expanded it to incorporate additional variables relevant to the research subject. For this study, 10 in-depth interviews were conducted, followed by an online questionnaire that generated 115 valid responses. From the data analysis, it was possible to conclude that despite the low levels of awareness and purchase of 3D-printed jewelry in the Portuguese market, a significant percentage of consumers demonstrated strong indicators toward the adoption and acquisition of this product. Moreover, the perceived ease of use, usefulness, compatibility, customization level, along with the aesthetic features of the jewelry, the tech optimism of the consumer and his/her attitude toward the use of the product, were identified as the key purchase drivers, influencing the behavioral usage intention of 3D-printed jewelry. In contrast, the perceived cost, the lack of awareness along with the problems and concerns associated to the online jewelry shopping were identified as the main barriers for consumers’ purchase.
A indústria da joalharia foi para sempre modificada com a introdução da tecnologia de impressão 3D. Comparada com os métodos de produção, com séculos de existência, ainda em uso, a impressão 3D permite a criação de designs anteriormente "impossíveis", totalmente personalizados e a uma fração do custo e tempo. Impulsionado pelo crescimento deste negócio a nível internacional e pelo progressivo aumento do volume de compras online entre os consumidores portugueses, o presente estudo visa determinar as perceções sobre este produto, bem como os impulsionadores e barreiras para a sua adoção/compra. Após uma revisão da literatura, o Modelo de Aceitação de Tecnologia foi adotado e expandido de modo a incorporar novas variáveis, relevantes para o tema em estudo. Para a recolha dos dados foram realizadas 10 entrevistas, seguidas de um questionário online do qual resultaram 115 respostas válidas. Foi possível verificar que apesar dos baixos níveis de consciência e de compra relativo às jóias impressas em 3D no mercado português, uma percentagem significativa de consumidores demonstrava fortes indicadores no sentido da sua adoção e aquisição. Adicionalmente, a perceção da facilidade de utilização, utilidade, compatibilidade, nível de personalização, características estéticas das jóias, o otimismo tecnológico do consumidor e a atitude em relação à utilização do produto foram considerados impulsionadores ao consumo, visto influenciarem positivamente a intenção de usar jóias impressas em 3D. Por outro lado, o custo, a falta de consciência e os problemas associados à compra de jóias online foram identificados como principais obstáculos à adoção por parte dos consumidores.

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Keywords

3D printing 3D-printed jewelry Online jewelry shopping Drivers Barriers Consumer perceptions Ease of use Usefulness Compatibility Customization level Cost Aesthetic Tech optimism Attitude toward use Behavioral usage intention Lack of awareness Impressão 3D Jóias impressas em 3D Compra online de jóias Impulsionadores Barreiras Perceções dos consumidores Facilidade de uso Utilidade Compatibilidade Nível de customização Preço Caraterísticas estéticas Otimismo tecnológico Atitude em relação à utilização Intenção comportamental de uso Consciência

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