Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

A relação socioeducativa como prática de relação de dádiva

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
1955_article_4202_1_10_20191020.pdf118.88 KBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

A pedagogia social reflete criticamente sobre a práxis socioeducativa enquanto ação intencional que procura promover a capacitação subjetiva e cívica das pessoas e estabelecer laços sociais. Este artigo analisa a relação socioeducativa na ótica da dádiva. Inicialmente, procura-se conceptualizar a noção de dádiva, explicitando a sua estrutura de gratuitidade e liberdade. De seguida, examina-se a forma como a dádiva, constituindo um operador privilegiado do laço social, estabelece a relação social. Finalmente, reflete-se sobre a relação socioeducativa como prática de relação de dádiva. Considerando a relação socioeducativa como uma experiência de educação, solidariedade e dádiva, procura-se esclarecer o alcance desta afirmação, explicitando-se a estreita ligação entre solidariedade e dádiva, no contexto da relação socioeducativa. A dádiva emerge, então, como uma noção com relevância no seio da pedagogia social.
The social pedagogy reflects critically on the socio-educational praxis as intentional action that seeks to promote civic subjective and training of people and establish social ties. This article analyzes the relationship in terms of their socio gift . Initially, we attempt to conceptualize the notion of gift , explaining the structure of its free, freedom and profound ethical significance. Then it seeks to examine how the gift , being a privileged operator in the creation of social ties, establishes a social relationship. Finally, we think about the relationship of socio-educational as a practical gift relationship. Considering that the socio-educational relationship is an educational, solidarity and donation experience, we attempt to clarify the scope of this statement, explaining the close link between solidarity and gift, in the context of socio-educational relationship. The gift emerges, for all this, as a notion of relevance within the social pedagogy.

Description

Keywords

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue