Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

How stakeholder salience influences the sustainability strategy of companies in the aviation sector

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
202965074.pdf770.37 KBAdobe PDF Download

Abstract(s)

The goal of this thesis is to understand how stakeholders impact organisations in terms of sustainability and how they exert their influence. Based on stakeholder theory and sustainability literature I analysed how stakeholders influence sustainability in the aviation sector. My qualitative, comparative case study, enabled me to identify three different clusters, based on the following characteristics: i) production companies, ii) premium airlines and iii) low-cost airlines. For each of these clusters’ stakeholder pressures are shaped by the following variables: company’s business model; company’s value proposition and cultural variables in which the company is operating. The nature of stakeholder pressures, in turn, drives companies to prioritize either economic or environmental variables in their sustainability strategy. In this way, my thesis provides an answer how to identify salience in stakeholders and how these stakeholders influence organisational behaviour in the sustainability domain, thus reconnecting these cognate research streams.
O objetivo desta dissertação é perceber como é que os stakeholders influenciam as estratégias de sustentabilidade de uma empresa e como exercem essa influência. Baseado na literatura sobre stakeholder theory e sustentabilidade foi analisado como é que os stakeholders influenciam a sustentabilidade no setor da aviação. O meu estudo qualitativo e comparativo, permitiu identificar três diferentes grupos baseados nas seguintes características: i) fabricantes, ii) companhias aéreas premium and iii) companhias aéreas low-cost. Para cada um dos grupos, a influência dos stakeholders é moldada pelos seguintes fatores: modelo de negócios, proposta de valor e padrões culturais nos quais a empresa está a operar. A natureza da pressão dos stakeholders leva as empresas a priorizar variáveis económicas e ambientais nas suas estratégias sustentáveis. Assim, esta dissertação providencia resposta a como identificar a saliência nos stakeholders e como os mesmos influenciam o comportamento sustentável organizacional e assim conectar estas áreas de investigação.

Description

Keywords

Sustainability Stakeholder theory Stakeholder management Stakeholder expectations Stakeholder salience Aviation Aviation industry Comparative case study Qualitative research Sustentabilidade Gestão de stakeholders Expectativas de stakeholders Saliência dos stakeholders Aviação Indústria da aviação Caso de estudo comparativo Pesquisa qualitativa

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue