Repository logo
 
Publication

Um passo importante no desenvolvimento profissional dos professores: O ano de Indução

dc.contributor.authorAlarcão, Isabel
dc.contributor.authorRoldão, Maria do Céu
dc.date.accessioned2017-07-26T16:50:17Z
dc.date.available2017-07-26T16:50:17Z
dc.date.issued2014
dc.description.abstractKnowlege of educational contexts and educational research exhibit teachers’difficulties when first coping with professional reality, what has led several countries to implementing indution programes, which have assumed diferente logics: compulsory versus voluntary, acritical socialization versus professional development, informal versus formal processes, emphasis on formation versus emphasis on evaluation. Taking into account that induction operates within actual working contexts of teachers, it has to be located somewhere along the continuum between pre-service and in-service training. Various factors seem to interfere with its success: institutional support ensured by the quality of mentors (who support the beginning teachers in school): training centered on the actual professional activity; capacity for self formation; peers collaborative work; schools climate. A critical analytical description of a research and supervision program developed to support the Portuguese probation period in 2009-2010 is provided; the program is in agreement with the legal determination that requires induction for teachers who want to have access to a full position in their career.pt_PT
dc.description.abstractO conhecimento do terreno e a pesquisa evidenciam as dificuldades dos professores no confronto inicial com a realidade profissional, o que tem levado vários países a organizarem programas de indução, que têm assumido lógicas diferentes: obrigatórios versus facultativos; socialização acrítica versus desenvolvimento profissional; informalidade versus formalidade; ênfase na formação versus ênfase na avaliação. Tratando-se de formação em contexto de trabalho, situa-se no contínuo que une formação inicial e continuada. Vários fatores parecem influenciar o seu sucesso: apoio institucional através da qualidade dos mentores (que, na escola, acompanham os iniciantes); formação focalizada na atividade profissional; capacidade de autoformação; trabalho colaborativo com os pares; clima das escolas. Relatase, de forma crítico-analítica, o programa desenvolvido para apoio à supervisão e investigação do período de indução dos docentes que, em 2009-2010, realizaram o seu ano probatório como requisito legislativo para acederem à carreira docente em Portugal.
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationAlarcão, I., Roldão, M.C. (2014). Um passo importante no desenvolvimento profissional dos professores: O ano de Indução. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, 6(10), 109-124pt_PT
dc.identifier.issn2176-4360
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/22597
dc.language.isoporpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherGrupo de Trabalho 08 – Formação de Professores da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação (ANPEd)
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectInductionpt_PT
dc.subjectProbation yearpt_PT
dc.subjectIn-service trainingpt_PT
dc.subjectSupervisionpt_PT
dc.subjectIndução
dc.subjectAno probatório
dc.subjectFormação em contexto
dc.subjectSupervisão
dc.titleUm passo importante no desenvolvimento profissional dos professores: O ano de Induçãopt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage124
oaire.citation.issue10
oaire.citation.startPage109
oaire.citation.titleFormação Docente
oaire.citation.volume6
person.familyNameLobo de Alarcão e Silva Tavares
person.familyNameroldao
person.givenNameMaria Isabel
person.givenNamemaria
person.identifierhttps://scholar.google.com/citations?user=ycjFkNUAAAAJ&hl=pt
person.identifier.ciencia-idD311-9923-17A1
person.identifier.orcid0000-0002-0151-7760
person.identifier.scopus-author-id55799353100
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublicationaf63565d-337b-4c83-99eb-005dbf805b39
relation.isAuthorOfPublicationd24b9af9-4b7c-43d5-9635-d067adada0d2
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoveryaf63565d-337b-4c83-99eb-005dbf805b39

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
Um passo importante.pdf
Size:
201.76 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: