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Meat substitutes : analysis of consumers’ perceptions, attitudes, and purchase motives in the portuguese market

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorRita, Miguel Fontes
dc.contributor.authorFerreira, Marina dos Santos
dc.date.accessioned2022-06-09T09:48:38Z
dc.date.available2022-06-09T09:48:38Z
dc.date.issued2020-06-29
dc.date.submitted2020-04
dc.description.abstractPlant-based meat substitutes have been identified as alternative protein source that provide a range of social, health and environmental advantages compared to meat and therefore can lead to reducing of meat consumption. Still a niche market, the meat replacers market is expect to grow internationally in the following years and precedent studies have not focus on consumers’ behavior in regard to meat substitutes in the Portuguese market. Therefore, this study aimed to identify food-groceries shopper perceptions’ of meat replacers and identify consumers and non-consumers motivations and barriers towards meat substitute consumption. Eight in-depth interviews were carried out to have a first grasp on the subject and eventually, an online survey was launched to reach a broader audience: 382 meat replacers consumers and non-consumers identified the main advantages and hindrances towards meat substitutes, as well as the personal attitudes and perceptions that impact purchase intentions. The results reveal the grocery shoppers displayed a favorable tendency to purchase meat replacers. Meat replacers consumers are concerned with sustainability, animal welfare and their health concerns. They also are more food involved and are less food neophobic than non-consumers. Regarding demographics, gender and income also show significance in substituting meat. Moreover, perceptions such as sensory and healthy ones motivate purchase intentions towards meat substitutes. Differences between light-consumers and heavy-consumers of meat substitutes were also looked into. In the end, a detailed analysis of the results is provided in the last chapter, such as further research recommendations.pt_PT
dc.description.abstractOs substitutos de carne à base de plantas têm sido identificados como fontes alternativas de proteína que fornecem uma variedade de vantagens sociais, de saúde e ambientais em comparação com a carne e, portanto, pode levar à redução do consumo da mesma. Ainda que seja um nicho de mercado, espera-se que o mercado de substitutos de carne cresça internacionalmente nos próximos anos apesar de estudos precedentes não tenham focado no comportamento dos consumidores em relação aos substitutos de carne no mercado português. Portanto, este estudo teve como objetivo identificar as percepções dos compradores de alimentos substitutos da carne e identificar motivações e barreiras de consumidores e não-consumidores para o consumo de substitutos de carne. Oito entrevistas em profundidade foram realizadas para ter uma primeira compreensão do assunto e, finalmente, uma inquérito online foi lançado para atingir um público mais amplo: 382 consumidores e não-consumidores de substitutos da carne identificaram as principais vantagens e obstáculos aos substitutos de carne, bem como as atitudes e percepções pessoais que afetam as intenções de compra. Os resultados revelam que os compradores de supermercado mostraram uma tendência favorável à compra de substitutos de carne. Os consumidores de substitutos de carne estão preocupados com a sustentabilidade, o bem-estar animal e suas preocupações com a saúde. Além disso, percepções como as sensoriais e saudáveis motivam as intenções de compra em relação aos substitutos de carne. No final, uma análise detalhada dos resultados é fornecida no último capítulo, como recomendações adicionais de pesquisa.pt_PT
dc.identifier.tid202727165pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/37862
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectMeat substitutespt_PT
dc.subjectMeat replacerspt_PT
dc.subjectMeatpt_PT
dc.subjectFood substitutespt_PT
dc.subjectConsumer behaviorpt_PT
dc.subjectDietpt_PT
dc.subjectVegetarianismpt_PT
dc.subjectVeganismpt_PT
dc.subjectSubstitutos de carnept_PT
dc.subjectCarnept_PT
dc.subjectSubstitutos de produtos alimentarespt_PT
dc.subjectPensamento do consumidorpt_PT
dc.subjectDietapt_PT
dc.subjectAlimentaçãopt_PT
dc.subjectVegetarianismopt_PT
dc.titleMeat substitutes : analysis of consumers’ perceptions, attitudes, and purchase motives in the portuguese marketpt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsrestrictedAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

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