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Reusable takeaway packaging : what stimuli increases the consumer’s willingness to use reusable packages?

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Abstract(s)

Purpose – There is a growing need to move towards a circular economy, encouraging less use of single-use packaging, reducing the amount of packaging, waste generated and adopting more environmentally responsible practices. The main objective of this thesis is to understand what incentives/stimuli may or may not influence consumer willingness to use reusable packaging when purchasing meals from takeaway services. Thus, stimuli such as social influence, habit formation, misevaluation guilt, ethical and sustainability guilt, environmental cognition and feelings of fear, guilt, sadness, joy, pride, and hope, identified as ways to encourage this sustainable behaviour and thus analysed. Design/Method/Approach – To analyse these relationships, an online questionnaire was created, and a conceptual model was subsequently tested using data obtained from the 258 participants using IBM SPSS and SmartPLS software. Findings – The main results of this research reveal that of the eleven stimuli tested, only fear is significant when it comes to increasing consumer willingness to use reusable packaging in takeaway services. Additionally, after testing the additional relationship between the guilt of poor evaluation and sadness, it was also found that there is a positive relationship between the two, which leads us to conclude that when consumers feel guilt over a poor purchase decision, they will feel sad. Originality/value - As a major concern today is ensuring consumers opt for more sustainable behaviours, this study contributes to understanding which stimuli can increase those behaviours and which may not be so successful.
Objetivo – Existe uma crescente necessidade de avançar para uma economia circular, estimulando a uma menor utilização de embalagens de utilização única, reduzindo a quantidade de resíduos de embalagens gerados e adotando práticas mais responsáveis do ponto de vista ambiental. O principal objetivo desta tese é compreender quais os incentivos/estímulos que podem ou não influenciar a vontade do consumidor a usar embalagens reutilizáveis ao adquirir refeições de serviços de takeaway. Desta forma, estímulos como a influência social, formação de hábitos, culpa de má avaliação, culpa ética e de sustentabilidade, cognição ambiental e os sentimentos de medo, culpa, tristeza, alegria orgulho e esperança foram identificados como formas de encorajar este comportamento sustentável e assim analisados. Metodologia- Para analisar estas relações, foi criado um questionário online e um modelo conceptual posteriormente testado através dos dados obtidos dos 258 participantes utilizando os programas IBM SPSS e SmartPLS. Resultados - Os principais resultados desta pesquisa revelam que dos onze estímulos testados apenas medo é significativo quando se trata do aumento da disposição do consumidor a usar embalagens reutilizáveis em serviços de takeaway. Adicionalmente após ter sido testada a relação adicional entre culpa de má avaliação e tristeza foi também verificado que existe uma relação positiva entre as duas, o que nos leva a concluir que quando o consumidor sente culpa por uma má decisão de compra sentir-se-á triste. Originalidade/Valor: Sendo uma grande preocupação atual garantir que os consumidores optam por comportamentos mais sustentáveis este estudo contribui para perceber que estímulos conseguem aumentar esses mesmo comportamentos e quais podem não ter tanto sucesso.

Description

Keywords

Sustainable behaviour Reusable packaging Stimuli Social influence Habit formation Fear Guilt Sadness Joy Pride Hope Environmental cognition Misevaluation guilt Ethical and sustainability guilt Comportamento sustentável Embalagem reutilizável Estímulos Influência social Formação de hábito Medo Culpa Tristeza Alegria Orgulho Esperança Cognição ambiental Culpa de má avaliação Culpa ética e de sustentabilidade

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