Repository logo
 
Publication

Understanding purchase intentions of eco-labeled sportswear using the Theory of Planned Behavior

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorRomeiro, Paulo
dc.contributor.authorTerwee, Tijn Hidde
dc.date.accessioned2023-07-12T13:57:11Z
dc.date.available2023-10-04T00:30:35Z
dc.date.issued2023-05-05
dc.date.submitted2023-04
dc.description.abstractThe use of eco-labels is considered as an extremely effective marketing tool in communication a product’s environmentally friendly and socially desirable characteristics. For consumes, it is a clear source of information. This study aims to investigate the relationship between the presence of an eco-label and consumer green purchase intention. Specifically, the use of an eco-label on sportswear was investigated. The Theory of Planned Behavior was applied in order to understand what drives purchase intention. Furthermore, it was assumed that environmental concern and price sensitivity could be the factor that effects the green purchase intention to buy eco-labeled sportswear. A total of N = 144 individuals participated in a between-subject online experimental survey. The main findings were that an eco-label influences green purchase intention positively via attitude and subjective norm. In addition, price sensitivity directly impacted the purchase intention of consumers. There was no significant evidence of differences between the direct effect of eco-labeled sportswear and non-eco-labeled sportswear. This study would be helpful for all managers of eco-label brands to gain insights in a way to increase consumers purchase intention and target the right consumers.pt_PT
dc.description.abstractA utilização de rótulos ecológicos é considerada como um instrumento de marketing extremamente eficaz na comunicação das características ecológicas e socialmente desejáveis de um produto. Para os consumidores, é uma clara fonte de informação. Este estudo visa investigar a relação entre a presença de um rótulo ecológico e a intenção de compra verde do consumidor. Especificamente, foi investigada a utilização de um rótulo ecológico em vestuário desportivo. A Teoria do Comportamento Planeado foi aplicada a fim de compreender o que impulsiona a intenção de compra. Além disso, presumiu-se que a preocupação ambiental e a sensibilidade ao preço poderiam ser o factor que afecta a intenção de compra ecológica de vestuário de desporto com rótulo ecológico. Um total de N = 144 indivíduos participou num inquérito experimental em linha entre sujeitos. As principais conclusões foram que um rótulo ecológico influencia positivamente a intenção de compra verde através da atitude e norma subjectiva. Além disso, a sensibilidade ao preço influenciou directamente a intenção de compra dos consumidores. Não houve provas significativas de diferenças entre o efeito directo do vestuário desportivo com rótulo ecológico e o vestuário desportivo sem rótulo ecológico. Este estudo seria útil para todos os gestores de marcas com rótulo ecológico para obterem conhecimentos de forma a aumentar a intenção de compra dos consumidores e visar os consumidores certos.pt_PT
dc.identifier.tid203299949pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/41681
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectEco-labelspt_PT
dc.subjectPurchase intentionpt_PT
dc.subjectTheory of Planned Behaviorpt_PT
dc.subjectPrice sensitivitypt_PT
dc.subjectEnvironmental concernpt_PT
dc.subjectRótulos ecológicospt_PT
dc.subjectIntenção de comprapt_PT
dc.subjectTeoria de Planned Behaviorpt_PT
dc.subjectSensibilidade dos preçospt_PT
dc.subjectPreocupação ambientalpt_PT
dc.titleUnderstanding purchase intentions of eco-labeled sportswear using the Theory of Planned Behaviorpt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203299949.pdf
Size:
1.25 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: