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The impact of the great recession on social preferences and attitudes in Europe

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorAlves, Nuno Jorge Teixeira Marques Afonso
dc.contributor.authorGerstner, Wenzel Josef
dc.date.accessioned2016-12-19T09:30:16Z
dc.date.available2016-12-19T09:30:16Z
dc.date.issued2016-10-17
dc.date.submitted2016
dc.description.abstractThis paper analyzes the impact economic perceptions have on social preferences and whether this impact has changed during the course of the Great Recession. I begin by documenting the development social preferences and economic perceptions take during the period analyzed (2002-2014). In the crisis year almost all of these variables exhibit a decreasing trend. There have been evidences in the literature for a stark impact of economic perceptions on a multiplicity of attitudes. However, the analysis of the development of this impact during a recession represents a gap in the literature. My findings underline the powerful role economic perceptions play on three branches: Trust in policy, immigration and redistribution. During the Great Recession the impact of assessments of the economy did mostly stay stable, while economic self-assessments had a significantly increasing impact. Given the increased anxiety during times of economic turmoil, it is no surprise that the impact of economic self-assessments on social preferences and attitudes got intensified.pt_PT
dc.description.abstractEsta tese analisa o impacto de percepções económicas em preferências sociais e se este impacto se alterou durante a Grande Recessão. Começo por documentar o desenvolvimento das preferências sociais e percepções económicas durante o período 2002-2014. Nos anos de crise, quase todas estas variáveis apresentam uma tendência de queda. Tem sido documentado na literatura que as percepções económicas têm um forte impacto numa miríade de atitudes. No entanto, o desenvolvimento deste impacto durante o recessão não foi, até agora, estudado. As minhas conclusões realçam a elevada importância das percepções económicas em três áreas: confiança em políticas, imigração e redistribuição. Durante a Grande Recessão, o impacto de percepções económicas sociotrópicas manteve-se relativamente estável, enquanto que percepções financeiras e económicas tiveram um impacto acrescido. Dada a crescente ansiedade durante períodos de incerteza económica, não é surpreendente que o impact de percepções económicas egocêntricas em preferências e atitudes sociais se tenha intensificado.pt_PT
dc.identifier.tid201283921pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/21076
dc.language.isoengpt_PT
dc.titleThe impact of the great recession on social preferences and attitudes in Europept_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Economia

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