Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

Poverty and precarity in post-2008 Europe : visual practices and processes of social (in)visibility

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
101594585.pdf10.34 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

This study focuses on the visual construction of contemporary poverty and precarity within the discursive space of the post-2008 economic and debt crises in Europe. As the understanding of poverty has shifted from material deprivation to a more complex and relative phenomenon, the traditional idea of poverty as social invisibility no longer reflects the contemporary social condition. Instead, a more holistic view of the field of (in)visibility allows for a more nuanced approach. The historically informed analysis focuses on three European collective artistic projects, Depression Era (Greece), Crónica21 (Spain), and Projecto Troika (Portugal). The framework for the discussion is the social documentary tradition that began in the urban peripheries of modernizing cities and crystallized in the Farm Security Administration photography project (1937–1946) that existed during the American Great Depression in the 1930s. The analysis addresses historical continuities and disruptions in the visual construction of the social world, highlighting patterns of othering that derive from colonial and anthropological practices of looking, problematized by the postmodern critique in the 1970s and 1980s. This study argues that there has occurred a zooming out from the human body toward alternative expressions of social experience, such as “social landscapes” that merely connote human presence and draw connections with other, present or looming, catastrophes from a critical perspective. However, the research also shows how the importance of the human subject continues to be relevant in discourses of social justice. In this perspective, Depression Era, Crónica21, and Projecto Troika are discussed through their collective visual practices, from digital archives and exhibition practices to photobooks, as platforms and networks with civil society. In this context, the analysis contributes to an understanding of how images of poverty have shaped social imaginaries and have a central role in the negotiations of social relationality and communality in changing societies.
Este estudo centra-se na construção visual da pobreza e da precariedade contemporâneas dentro do espaço discursivo demarcado pelo cenário de dívida e de crise económica na Europa, a partir de 2008. Uma vez que o entendimento da pobreza passou da privação material para um fenómeno mais complexo e relativo, a ideia tradicional de pobreza enquanto invisibilidade social já não reflete a condição social contemporânea. Ao invés, uma visão mais holística do campo da (in)visibilidade permite uma abordagem mais matizada. A análise historicamente informada centra-se em três projetos artísticos coletivos europeus: Depression Era (Grécia), Crónica21 (Espanha) e Projeto Troika (Portugal). O enquadramento para a discussão é a tradição do documentário social que começou nas periferias urbanas das cidades em modernização e que se cristalizou no projeto fotográfico da Farm Security Administration (1937–1946), em vigor durante a Grande Depressão americana na década de 1930. A análise aborda continuidades e ruturas históricas na construção visual do mundo social, destacando padrões de alteridade resultantes de práticas coloniais e antropológicas de observação, problematizadas pela crítica pós-moderna nas décadas de 1970 e 1980. Este estudo argumenta que se tem vindo a verificar um afastamento do corpo humano em privilégio de expressões alternativas da experiência social, tais como as “paisagens sociais” que apenas evocam a presença humana e estabelecem ligações com outras catástrofes, presentes ou iminentes, numa perspetiva crítica. No entanto, a investigação também mostra como a importância do sujeito humano continua a ser relevante nos discursos de justiça social. Nesta perspetiva, a Depression Era, a Crónica21 e o Projeto Troika são discutidos à luz das suas práticas visuais coletivas, desde arquivos digitais e exposições a livros de fotografia, enquanto plataformas e redes disponíveis à sociedade civil. Neste contexto, a análise contribui para a compreensão do modo como as imagens da pobreza moldaram os imaginários sociais e assumem hoje um papel central nas negociações de relacionamento social e de comunidade em sociedades em mudança.

Description

Keywords

Visual studies Poverty Precarity Representation Photography Documentary Social invisibility Estudos visuais Pobreza Precaridade Representação Fotografia Documentário Invisibilidade social

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue