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How many is too many? Exploring the impact of number of eco labels on sustainability perception and willingness to buy textile goods

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Abstract(s)

Studies on environmental management are increasingly focusing on the role that ecolabels play in the textile sector in helping customers make educated decisions about their purchases. This study aimed to contribute to the existing literature by investigating the research question: How many labels would be the optimum amount to have in order to increase the sustainability perception and WTB? Trust, information overload, consumers’ scepticism and environmental concern were investigated to understand their impact on the WTB and sustainability perception of consumers. The findings from this study (N =533) highlighted a significant role of information overload on the sustainability perception and WTB. The optimal number of labels could not be established, however multiplicity had a direct effect on the WTB. This study revealed that the effect of eco labels had a positive influence on the sustainability perception. However, they also had a negative influence on information overload, which impacted WTB. Further academic contributions as well as practical implications for businesses and policy makers emerge, such as the creation and unification of common guidelines of environmental claims at EU or even transnational level.
Os estudos sobre gestão ambiental centram-se cada vez mais no papel que os rótulos ecológicos desempenham no setor têxtil em ajudar os clientes a tomar decisões sobre as suas compras. Este estudo visava contribuir para a literatura existente, analisando a seguinte questão da investigação: Qual a quantidade ideal de rótulos ecológicos para aumentar a percepção de sustentabilidade e a intenção de compra? A confiança, a sobrecarga de informação, o cepticismo dos consumidores e a preocupação ambiental foram investigados para compreender o seu impacto sobre a intenção de compra e a percepção de sustentabilidade dos consumidores. Os resultados deste estudo (N =533) destacaram um papel significativo da sobrecarga de informação sobre a percepção da sustentabilidade e da intenção de compra. O número ideal de rótulos não pôde ser estabelecido, por mais que a multiplicidade tivesse um efeito direto sobre a intenção de compra. Este estudo também revelou um efeito positivo dos rótulos ecológicos sobre a percepção da sustentabilidade. Contudo, também tiveram uma influência negativa na sobrecarga de informação, o que teve um impacto sobre a intenção de compra. Outras contribuições académicas, bem como implicações práticas para as empresas e decisores políticos emergem, tais como a criação e unificação de diretrizes comuns de reivindicações ambientais a nível da União Europeia ou mesmo transnacional.

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Keywords

Ecolabels Sustainability perception Willingness to buy Information overload Trust Environmental concern Rótulos sustentáveis/rótulos de sustentabilidade Perceção de sustentabilidade Intenção de compra Sobrecarga de informação Confiança Preocupação ambiental

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