Repository logo
 
Publication

Impact of a digital sales strategy on the distributor relationship at VBM Medical

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorGuenzi, Paolo
dc.contributor.authorHaegele, Diego
dc.date.accessioned2024-12-20T15:27:35Z
dc.date.embargo2025-12-20
dc.date.issued2024-10-21
dc.date.submitted2024-06-13
dc.description.abstractIndirect export strategies of small and medium-sized medical device manufacturers rely on strong relationships with international distributors. Faced with complex regulatory environments that vary across countries, manufacturers are challenged to manage an extensive network of distributors and develop a successful global sales strategy. This paper aims to investigate the impact of digital sales channels on the relationship between the manufacturer VBM and its international distributors. Insights into the distributor sales process across different markets are provided to explore how manufacturers can deliver effective support at various stages. The research used in-depth interviews with representatives from international distributors of VBM to gather qualitative exploratory findings and create new knowledge on the research topics. The findings indicate that medical device sales are driven by personal relationships between distributor sales representatives and healthcare providers. The distributor sales process is influenced by the organizational size, market size, and the healthcare system. The paper suggests that manufacturers can strengthen the relationship with distributors by effectively supporting their sales process activities. Manufacturer support is evaluated based on product & brand performance, product trainings, communication quality, promotional support and operational transactions. Digital sales channels can supplement, support or substitute existing manufacturer support activities to improve distributor sales performance. A model is developed for adopting a strategic approach for VBM in introducing new sales and communication channels, ensuring their positive contribution to the relationship quality with distributors.pt_PT
dc.description.abstractAs estratégias de exportação indireta dos fabricantes de dispositivos médicos de pequena e média dimensão dependem de relações fortes com distribuidores internacionais. Confrontados com ambientes regulamentares complexos que variam consoante os países, os fabricantes devem gerir uma extensa rede de distribuidores e desenvolver uma estratégia de vendas global eficaz. Este estudo investiga o impacto dos canais de vendas digitais na relação entre o fabricante VBM e seus distribuidores internacionais. Foram realizadas entrevistas detalhadas com representantes de distribuidores internacionais de VBM para obter resultados qualitativos exploratórios. Os resultados indicam que as vendas de dispositivos médicos são impulsionadas por relações pessoais entre os representantes de vendas dos distribuidores e os prestadores de cuidados de saúde. O processo de vendas dos distribuidores é influenciado pela dimensão do mercado, da organização e pela estrutura do sistema de saúde. O estudo sugere que os fabricantes podem fortalecer a relação com os distribuidores apoiando eficazmente suas atividades de vendas. O apoio do fabricante é avaliado com base no desempenho do produto e da marca, nas formações sobre o produto, na qualidade da comunicação, no apoio promocional e nas transações operacionais. Os canais de vendas digitais podem complementar, apoiar ou substituir as atividades de apoio existentes do fabricante para melhorar o desempenho de vendas dos distribuidores. Um modelo é desenvolvido para adotar uma abordagem estratégica na VBM para a introdução de novos canais de vendas e comunicação, assegurando seu contributo positivo para a qualidade da relação com os distribuidores.pt_PT
dc.identifier.tid203730534pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/47629
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectIndirect export strategiespt_PT
dc.subjectInternational distributorspt_PT
dc.subjectDigital sales channelspt_PT
dc.subjectManufacturer supportpt_PT
dc.subjectMedical device salespt_PT
dc.subjectRelationship qualitypt_PT
dc.subjectEstratégias de exportação indiretapt_PT
dc.subjectDistribuidores internacionaispt_PT
dc.subjectCanais de vendas digitaispt_PT
dc.subjectApoio do fabricantept_PT
dc.subjectVendas de dispositivos medicospt_PT
dc.subjectQualidade do comunicaçãopt_PT
dc.titleImpact of a digital sales strategy on the distributor relationship at VBM Medicalpt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsembargoedAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresas (mestrado internacional)pt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203730534.pdf
Size:
1.01 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: