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CSR and perceived price fairness : an analysis on willingness to pay and perceived benefit

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Abstract(s)

The objective of this study is to assess the potential effect that engagement in Corporate Social Responsibility (CSR) may have on consumers’ Perceived Price Fairness. Following the literature that already developed on this topic, the study approaches the knowledge gap in the field by, simultaneously, considering Willingness to Pay, here measured using the Price Sensitivity Meter by Van Westendorp (1976) and Perceived Benefit of active CSR engagement. The study followed an experimental approach via an online survey, concerning three types of products and two social causes supported by CSR engagement. To gather insights, the study follows the Price Sensitivity Meter framework to measure different pricing options and strategies for products from firms who actively engage in CSR. The results point put that to two of the three products under analysis make for increased Willingness to Pay. On all cases, respondents pointed out an increase in added perceived benefit when faced with CSR activities. On the two cases where a positive effect was registered, consumers’ Perceived Benefit increase outmeasured the growth in Willingness to Pay, making a case that CSR engagement indeed provides for an increase in Perceived Price Fairness. In one of the cases. Consumers recognized an increase on Perceived Benefit but their Willingness to Pay followed an opposite direction.
O presente estudo tem como objetivo identificar se o compromisso de empresas em ações de Responsabilidade Social Corporativa (RSC) tem efeito na Perceção de Justiça de Preço dos consumidores. Seguindo autores que já exploraram o tema, esta dissertação tenta colmatar uma falha no conhecimento no campo ao contemplar, em simultâneo, a Disponibilidade de Compra por parte dos consumidores e sua perceção de benefício adquirido através da implementação de políticas de RSC. O estudo seguiu uma abordagem experimental através de um questionário online, considerando três tipos de produtos e duas causas sociais apoiadas pelas atividades de RSC. De forma a cogitar conclusões, o estudo segue o modelo do Medidor de Sensibilidade ao Preço de modo a medir diferentes opções e estratégias de preço em produtos oriundos de empresas que ativamente desenvolvam atividades de RSC. Os resultados mostram que em dois dos três produtos analisados existe um aumento na Disponibilidade de Compra. Em todos os casos, registou-se um aumento na perceção de benefício adquirido por parte dos consumidores. Nos dois casos em que se verifica um efeito positivo por parte das atividades de RSC, o aumento do benefício adquirido suplantou o aumento da Disponibilidade de Compra, sendo um indicador de que as atividades de RSC potenciam, de facto, um aumento na Perceção de Justiça de Preço nos consumidores. Num dos casos, os consumidores identificaram um aumento na sua Perceção de Benefício mas a sua Disponibilidade de Compra seguiu um comportamento oposto.

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Corporate Social Responsibility Price fairness Price sensitivity Responsabilidade Social Corporativa Justiça de preço Sensibilidade ao preço

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