Repository logo
 
No Thumbnail Available
Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
203848390.pdf1.37 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

Esse projeto parte do desconforto causado pela falta de referência ao sofrimento de escravos negros e indígenas na exposição de peças de joias na Casa-Museu Marta Ortigão Sampaio, na cidade do Porto. O trabalho compulsivo dessas populações possibilitou a extração de enormes quantidades de matéria-prima de origem brasileira durante o período colonial, mais especificamente ouro, diamantes e uma variedade de pedras preciosas. É a partir destes processos que a criação cinematográfica Catarse se desenvolve, apresentando as principais mudanças na joalharia portuguesa entre os séculos XVI a XVIII, ao mesmo tempo que revela que tais transformações são, entre outros fatores, fruto de opressão e exploração desenfreada. Tal permite ainda assinalar o modo como diversos museus europeus ainda fundam a sua organização e exposições narrativas etnocêntricas, as quais omitem os aspectos sombrios da história, mesmo diante da crescente demanda nas últimas décadas por posicionamentos mais inclusivos e éticos dessas instituições. Catarse pretende, assim, expor como as luxuosas joias presentes na Casa-Museu são testemunhas silenciosas das injustiças e violências cometidas durante a era das colonizações, assim como tantos outros objetos exibidos por diversas entidades museológicas.
This project arises from the discomfort caused by the lack of reference to the suffering of Black slaves and Indigenous people in the exhibition of jewelry pieces at the Marta Ortigão Sampaio House-Museum in the city of Porto. The compulsive work of these populations enabled the extraction of enormous quantities of raw materials of Brazilian origin during the colonial period, specifically gold, diamonds, and a variety of gemstones. It is from these processes that the cinematographic creation Catarse unfolds, presenting the main changes in Portuguese jewelry between the 16th and 18th centuries, while also revealing that such transformations are, among other factors, the result of oppression and rampant exploitation. This also allows us to note how various European museums still base their organization and narrative exhibitions on ethnocentric perspectives, which omit the dark aspects of history, even in the face of the growing demand in recent decades for more inclusive and ethical stances from these institutions. Catarse aims, therefore, to expose how the luxurious jewelry present in the House-Museum bears silent witness to the injustices and violence committed during the era of colonization, as do many other objects exhibited by various museum entities.

Description

Keywords

Imperialismo Colonização Escravidão Joalharia portuguesa Repatriação cultural Museus Imperialism Colonization Slavery Portuguese jewelry Cultural repatriation Museums

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue