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Innovation in plant-based confectionery alternatives in the German FMCG sector : an empirical investigation about determinants of Generation Z’s purchase intention of vegan chocolate confectionery in Germany using the theory of planned behavior

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorRita, Miguel
dc.contributor.authorBrandauer, Dominique Andrea
dc.date.accessioned2024-09-03T16:25:37Z
dc.date.available2024-09-03T16:25:37Z
dc.date.issued2024-06-27
dc.date.submitted2024-05-30
dc.description.abstractChocolate is consumed worldwide and with the trend towards plant-based alternatives, chocolate products have also been altered to cater the needs of vegans. Gen Z, known for their growing significant purchasing power, is already reshaping the consumer landscape. To thrive in this evolving market, chocolate manufacturers must understand Gen Z’s behavior. Utilizing the Theory of Planned Behavior, this dissertation examines the determinants of Generation Z’s purchase intention of vegan chocolate within the German market. The original Theory of Planned Behavior, investigating the influence of attitudes, subjective norms, and perceived behavioral control on purchase intention, is extended with health awareness, environmental concern, animal welfare, social influence, product knowledge, self-image congruence, and environmental self-identity. Qualitative research was employed as an initial exploratory step followed by a quantitative study. The findings reveal that the German Generation Z’s purchase intentions for vegan chocolate are primarily influenced by attitudes towards vegan chocolate, subjective norms, and perceived behavioral control. The model extension underscores the significant influence of product knowledge and self-image congruence on purchase intention. Additionally, environmental concerns, animal welfare, social influence, and product knowledge shape the attitudes towards purchasing vegan chocolate. Despite this study9s limitations such as a non-generalizable sample and the absence of a realistic shopping experience, it provides actionable insights for marketing, brand, and product managers, underscoring the need to align the products with the values of Gen Z, develop appealing flavors, ensure transparent and ethical labeling, and leverage modern marketing strategies.pt_PT
dc.description.abstractO chocolate é consumido mundialmente e, com a tendência das alternativas à base de plantas, os produtos de chocolate foram ajustados para veganos. A Geração Z, com crescente poder de compra, está a remodelar o consumo. Para prosperar, os fabricantes de chocolate devem compreender o comportamento da Geração Z. Utilizando a Teoria do Comportamento Planeado, esta dissertação examina os determinantes da intenção de compra de chocolate vegan pela Geração Z no mercado da Alemanha. A teoria original, que investiga a influência das atitudes, normas subjetivas e controlo comportamental percebido na intenção de compra, é ampliada com saúde, preocupação ambiental, bem-estar animal, influência social, conhecimento do produto, congruência da autoimagem e identidade ambiental. Foi realizada uma pesquisa qualitativa como passo exploratório inicial, seguida de um estudo quantitativo. Os resultados revelam que as intenções de compra de chocolate vegan pela Geração Z alemã são influenciadas pelas atitudes em relação ao chocolate vegan, norma subjetiva e controlo comportamental percebido. A ampliação do modelo destaca a influência do conhecimento do produto e da congruência da autoimagem na intenção de compra. Além disso, preocupações ambientais, bem-estar animal, influência social e conhecimento do produto moldam as atitudes em relação à compra de chocolate vegan. Apesar das limitações do estudo, como a amostra não generalizável e a ausência de uma experiência de compra realista, ele fornece perceções úteis para gestores de marketing e produto, sublinhando a necessidade de alinhar produtos com os valores da Geração Z, garantir rotulagem transparente e ética, e utilizar estratégias de marketing modernas.pt_PT
dc.identifier.tid203663071pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/46332
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectConsumer behaviorpt_PT
dc.subjectTheory of planned behaviorpt_PT
dc.subjectFMCGpt_PT
dc.subjectConfectionerypt_PT
dc.subjectVegan chocolatept_PT
dc.subjectGeneration Zpt_PT
dc.subjectComportamento do consumidorpt_PT
dc.subjectTeoria do comportamento planeadopt_PT
dc.subjectProdutos de pastelariapt_PT
dc.subjectChocolate veganpt_PT
dc.subjectGeração Zpt_PT
dc.titleInnovation in plant-based confectionery alternatives in the German FMCG sector : an empirical investigation about determinants of Generation Z’s purchase intention of vegan chocolate confectionery in Germany using the theory of planned behaviorpt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresas (mestrado internacional)pt_PT

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