Repository logo
 
Publication

Gender representation in TV advertising for children: children’s perceptions and advertising literacy

dc.contributor.authorDias, Patrícia
dc.contributor.authorTavares, Raquel
dc.date.accessioned2022-02-25T10:28:48Z
dc.date.available2022-02-25T10:28:48Z
dc.date.issued2021-12-20
dc.description.abstractChildren are becoming consumers at increasingly younger age and are more influential in consumption decisions within the family. Television still is one of the main ways they are exposed to advertising. Our study focuses on gender stereotypes on TV advertisements for children and combines a content analysis of advertisements and focus groups with children between 7 and 12 years old. Our findings show that, during a period of 3 months, about 75% of TV advertisements for children contain gender stereotypes. In addition, children are able to recognize such stereotypes, and in general do not identify or agree with the way each gender is portrayed. Finally, children display good levels of advertising literacy, as they are able to recognize the intentions of the brands in the commercials.pt_PT
dc.description.abstractAs crianças tornam-se consumidores cada vez mais cedo, e são cada vez mais influentes no consumo da família. A televisão ainda é uma das principais formas através das quais são expostas à publicidade. O nosso estudo, realizado em Portugal, foca-se em estereótipos de gênero na publicidade televisiva infantil e combina uma análise de conteúdo a anúncios com grupos de discussão com crianças entre os 8 e os 12 anos. Os nossos resultados mostram que, em 3 meses, 75% dos anúncios televisivos para crianças continham estereótipos de gênero. As crianças são capazes de reconhecer esses estereótipos e, em geral, não se identificam ou não concordam com essas representações dos gêneros. Finalmente, as crianças revelaram bons níveis de literacia para a publicidade, sendo capazes de reconhecer a intenção persuasiva das marcas.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.doi10.18568/cmc.v18i53.2386pt_PT
dc.identifier.eid85133684235
dc.identifier.issn1806-4981
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/36823
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectGenderpt_PT
dc.subjectStereotypept_PT
dc.subjectChildrenpt_PT
dc.subjectAdvertisingpt_PT
dc.subjectTelevisionpt_PT
dc.subjectAdvertising literacypt_PT
dc.subjectGêneropt_PT
dc.subjectEstereótipospt_PT
dc.subjectCriançaspt_PT
dc.subjectPublicidadept_PT
dc.subjectTelevisãopt_PT
dc.subjectLiteracia para a publicidadept_PT
dc.titleGender representation in TV advertising for children: children’s perceptions and advertising literacypt_PT
dc.title.alternativeRepresentações de gênero na publicidade televisiva infantil: as perceções e a literacia para a publicidade das criançaspt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage533pt_PT
oaire.citation.issue53pt_PT
oaire.citation.startPage510pt_PT
oaire.citation.titleComunicação Mídia e Consumopt_PT
oaire.citation.volume18pt_PT
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
41518740.pdf
Size:
205.92 KB
Format:
Adobe Portable Document Format