Publication
Out of ordinary bounds : levels of creativity and self-evaluation of creativity by domains of the Portuguese Catholic University’ students
| datacite.subject.fos | Ciências Sociais::Psicologia | pt_PT |
| datacite.subject.fos | Ciências Sociais::Economia e Gestão | pt_PT |
| dc.contributor.advisor | Nogueira, Sara Maria Leitão Jorge Marques de Almeida de Ibérico | |
| dc.contributor.advisor | Almeida, Leonor | |
| dc.contributor.author | Sousa, Maria Manuel Tavares Figueiredo de | |
| dc.date.accessioned | 2019-02-28T13:51:16Z | |
| dc.date.issued | 2019-01-04 | |
| dc.date.submitted | 2018 | |
| dc.description.abstract | Considering the increasing demand for forms of creative thinking in school, social and organizational contexts, and taking into account the diversified development of instruments for evaluating creativity, it becomes urgent to characterize the levels of creativity and perception of creativity levels of students and to what extent the levels of creativity relate to their perception of their levels of creativity. The sample consists of 200 students of the Faculty of Human Sciences of the Portuguese Catholic University, 157 female (78.5%) and 43 male (21.5%), mostly first-year undergraduates (73.5%). The Test of Creative Thinking - Drawing Production (TCT-DP) and the Kaufman Creativity Domains Scale (K-DOCS) aim to evaluate, respectively, the levels of creativity and the students' perception of their levels of creativity by certain domains. As main results it is possible to highlight a significant correlation between the total level of creativity and the self-perception of artistic creativity. In addition, differences are found regarding the self-perception of creativity between men and woman, with men perceiving themselves as more creative than women. In future studies it would be useful to do the same study with a more diverse sample of students or even other samples, such as workers. Besides that, it would be useful to do the validation and adaptation study of K-DOCS for Portugal. | pt_PT |
| dc.description.abstract | Considerando a cada vez maior exigência de formas de pensamento criativo nos contextos escolares, sociais e organizacionais, e tendo em conta a aposta no desenvolvimento diversificado de instrumentos de avaliação da criatividade torna-se urgente a caracterização dos níveis de criatividade e percepção dos níveis de criatividade dos alunos e em que medida os níveis de criatividade se relacionam com a percepção dos seus níveis de criatividade. A amostra é constituída por 200 alunos da Faculdade de Ciências Humanas da Universidade Católica Portuguesa, 157 do sexo feminino (78.5%) e 43 do sexo masculino (21.5%), na sua maioria do primeiro ano da Licenciatura (73.5%). O Test of Creative Thinking - Drawing Production (TCT-DP) e a Escala de Domínios de Criatividade de Kaufman (K-DOCS) visam avaliar, respectivamente, os níveis de criatividade e a percepção dos alunos de seus níveis de criatividade em determinados domínios. Como principais resultados, é possível destacar uma correlação significativa entre o nível total de criatividade e a autopercepção da criatividade artística. Além disso, são encontradas diferenças em relação à autopercepção da criatividade entre homens e mulheres, com os homens se percebendo mais criativos do que as mulheres. Em estudos futuros, seria útil fazer o mesmo estudo com uma amostra mais diversificada de estudantes ou mesmo outras amostras, como, por exemplo, trabalhadores. Para além disso, seria útil fazer o estudo de validação e adaptação do K-DOCS para Portugal. | pt_PT |
| dc.identifier.tid | 202178293 | pt_PT |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10400.14/27055 | |
| dc.language.iso | eng | pt_PT |
| dc.subject | Creativity | pt_PT |
| dc.subject | Domains of creativity | pt_PT |
| dc.subject | TCT-DP | pt_PT |
| dc.subject | K-DOCS | pt_PT |
| dc.subject | Criatividade | pt_PT |
| dc.subject | Domínios de criatividade | pt_PT |
| dc.title | Out of ordinary bounds : levels of creativity and self-evaluation of creativity by domains of the Portuguese Catholic University’ students | pt_PT |
| dc.type | master thesis | |
| dspace.entity.type | Publication | |
| rcaap.rights | restrictedAccess | pt_PT |
| rcaap.type | masterThesis | pt_PT |
| thesis.degree.name | Mestrado em Psicologia na Gestão e Economia | pt_PT |
