Repository logo
 
Publication

Teacher-student relationship and self-regulated learning in Portuguese compulsory education

dc.contributor.authorAzevedo, Ângela Sá
dc.contributor.authorDias, Paulo César
dc.contributor.authorSalgado, Ana
dc.contributor.authorGuimarães, Teresa
dc.contributor.authorLima, Isabel
dc.contributor.authorBarbosa, Andreia
dc.date.accessioned2021-08-05T16:24:26Z
dc.date.available2021-08-05T16:24:26Z
dc.date.issued2012-05-01
dc.description.abstractThe aim of this paper was to explore the relationship between the students' perceptions of teachers' behavior and self-regulated learning in Mathematics. The study, conducted among a group of 625 students of Portuguese Compulsory Education (7th to 9th grades) using the QIPBásic and the IPAAr allowed us to understand differences in the aforementioned variables related with students' gender, age, grades and number of retentions, parents education, professor of Mathematics gender and number of years with the same teacher. The most relevant findings to teaching practice are relate to the positive relation between self-regulated learning and students' perception of their teachers with regard to leadership, helping/friendly, and understanding, as well as the negative relation between self-regulated learning and students' perception of uncertain, dissatisfied and admonishing of their teachers.pt_PT
dc.description.abstractEste artigo teve como objetivo explorar a relação entre a percepção do comportamento do professor e auto-regulação da aprendizagem na Matemática. As respostas de 625 alunos do 3ºciclo do Ensino Médio Português (7º ao 9º anos) aos questionários QIPBásico e IPAAr permitiram perceber diferenças nas variáveis supracitadas em função do sexo, da idade, do ano de escolaridade e do número de retenções, do nível educacional dos pais, do sexo do professor de Matemática e do número de anos com o mesmo professor. As conclusões mais relevantes para a prática pedagógica prendem-se à relação positiva entre a auto-regulação da aprendizagem dos alunos e a percepção de liderança, apoio e compreensão por parte dos professores, e relação negativa entre a auto-regulação e a percepção de insatisfação, insegurança e repreensão dos seus professores.pt_PT
dc.description.abstractEste artículo explora la relación entre la percepción de la conducta del maestro y el aprendizaje autorregulado en Matemáticas. Las respuestas del grupo de 625 estudiantes de ESO Portugués (7º a 9º grados) a los instrumentos QIPBásico y IPAAr nos permiten percibir diferencias en las variables antes mencionadas en materia de género, edad, años de escolaridad y número de cursos suspensos, estudios de los padres, género del maestro en Matemáticas y el número de años con el mismo maestro. Las implicaciones educativas más relevantes se refieren a la relación positiva entre el aprendizaje autorregulado y la percepción de los estudiantes en lo que respecta al liderazgo, apoyo y comprensión, así como la relación negativa entre la autorregulación del aprendizaje con la percepción de insatisfacción, inseguridad y reprensión de sus profesorespt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.doi10.1590/S0103-863X2012000200006pt_PT
dc.identifier.eid84871237365
dc.identifier.issn0103-863X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/34486
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/pt_PT
dc.subjectTeacher student interactionpt_PT
dc.subjectSelf-regulationpt_PT
dc.subjectElementary educationpt_PT
dc.subjectMathematicspt_PT
dc.subjectInteração professor-alunopt_PT
dc.subjectAuto-regulaçãopt_PT
dc.subjectEnsino fundamentalpt_PT
dc.subjectMatemáticapt_PT
dc.subjectInteraccion profesor-estudiantept_PT
dc.subjectAutorregulaciónpt_PT
dc.subjectEnsenanza de primer gradopt_PT
dc.subjectMatematicapt_PT
dc.titleTeacher-student relationship and self-regulated learning in Portuguese compulsory educationpt_PT
dc.title.alternativeRelacionamento professor-aluno e auto-regulação da aprendizagem no 3º ciclo do ensino médio portuguêspt_PT
dc.title.alternativeRelación Maestro-Alumno y el Aprendizaje Autorregulado en ESO Portuguéspt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage206pt_PT
oaire.citation.issue52pt_PT
oaire.citation.startPage197pt_PT
oaire.citation.titlePaidéiapt_PT
oaire.citation.volume22pt_PT
person.familyNameAzevedo
person.familyNameDias
person.givenNameAngela
person.givenNamePaulo
person.identifier.ciencia-idD710-4B49-ADF4
person.identifier.ciencia-id6416-9E48-91C7
person.identifier.orcid0000-0003-1108-4011
person.identifier.orcid0000-0001-6876-3723
person.identifier.scopus-author-id55531176500
person.identifier.scopus-author-id55215392100
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication7f9681c2-0b3f-4e05-a1de-7f15b531f763
relation.isAuthorOfPublication5f588501-27a1-4864-badf-5d41060fb3d3
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery5f588501-27a1-4864-badf-5d41060fb3d3

Files

Original bundle
Now showing 1 - 2 of 2
No Thumbnail Available
Name:
en_06.pdf
Size:
68.49 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
No Thumbnail Available
Name:
06.pdf
Size:
145.85 KB
Format:
Adobe Portable Document Format