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Managing change in the era of Artificial Intelligence : the impact of communicating human-robot collaboration on informational justice and turnover intentions

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Abstract(s)

The rise of Industry 4.0 is leading to the increasing integration of artificial intelligence (AI) and robots in the workplace, a change often associated with undesired emotional and behavioral responses, such as employee turnover. This study aims to understand how communication from different leadership positions, namely the CEO and the direct supervisor, can influence employee turnover intentions and perceptions of informational justice after being informed about the introduction of AI robot teammates. In addition, this study examines whether the timing of communication has a moderation effect. A quantitative research method was conducted to assess the effects and interactions between the independent and dependent variables using a survey with an experimental research design. The results indicate that informational justice significantly impacts employee turnover intentions. In contrast, no significant relationship was found between the source of communication on turnover intentions and informational justice and no moderation effect of the timing of the communication. However, the timing of communication was found to have a significant impact on informational justice. This study contributes to the growing literature on human-robot collaboration and provides valuable insights on relevant communication factors in organizational change to mitigate employee concerns and turnover intentions in the face of technological advancements.
A ascensão da Indústria 4.0 está a levar à crescente integração da inteligência artificial (AI) e dos robôs no local de trabalho, uma mudança frequentemente associada a respostas emocionais e comportamentais indesejadas, como a rotatividade dos funcionários. Este estudo visa compreender como a comunicação por diferentes posições de liderança, nomeadamente o CEO e o supervisor direto, pode influenciar as intenções de saída dos funcionários e as percepções de justiça informacional após serem informados sobre a introdução de colegas de equipa robôs de IA. Para além disso, este estudo analisa se o momento da comunicação tem um efeito moderador. Foi realizado um método de investigação quantitativo para avaliar os efeitos e as interacções entre as variáveis independentes e dependentes, utilizando um inquérito com um desenho de investigação experimental. Os resultados indicam que a justiça informativa tem um impacto significativo nas intenções de rotação dos trabalhadores. Em contrapartida, não foi encontrada qualquer relação significativa entre a fonte de comunicação e a justiça informativa na intenção de rotação, nem qualquer efeito moderador do momento da comunicação. No entanto, verificou-se que o momento da comunicação tem um impacto significativo na justiça informativa. Este estudo contribui para a crescente literatura sobre a colaboração entre humanos e robôs e fornece informações valiosas sobre os factores de comunicação relevantes na mudança organizacional para atenuar as preocupações dos trabalhadores e as intenções de rotação face aos avanços tecnológicos.

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Artificial Intelligence Humanoid social robot Human-robot teams Change communication Communication source Communication timing Informational justice Turnover intentions Inteligência Artificial Robô social humanoide Equipas humano-robô Comunicação de mudança Fonte de comunicação Tempo de comunicação

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