Repository logo
 

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Saúde mental de crianças e adolescentes portugueses em acolhimento residencial
    Publication . Campos, Joana; Barbosa-Ducharne, Maria; Dias, Pedro; Rodrigues, Sónia
    Em Portugal existem mais de 8000 crianças em Acolhimento Residencial (AR). Neste estudo participaram 77 crianças em AR (63,6% rapazes). Através da Bateria ASEBA foi possível observar que os participantes apresentaram níveis clínicos de problemas de saúde mental (maioritariamente as raparigas). Estes estão relacionados com o motivo de acolhimento e com o tipo de apoio recebido. A dimensão da casa medeia a relação entre a sintomatologia e o número de apoios recebidos. Estes resultados apelam à necessidade de instituir procedimentos de avaliação psicológica no momento de admissão da criança, sensibilizar os profissionais das casas de AR para estes sinais e sintomas e implementar programas de prevenção e promoção da saúde mental.
  • Risk factors for internalizing and externalizing problems in the preschool years: systematic literature review based on the child behavior checklist 1½–5
    Publication . Carneiro, Alexandra; Dias, Pedro; Soares, Isabel
    Early childhood is a common period for the onset of internalizing and externalizing problems. Many are the risk factors that contribute to the emergence of these types of problems. Literature enhances the importance of viewing the child as part of a system, in order to better understand the origin, the trajectory and the impact of risk factors in child mental health in preschool age. The current systematic literature review aims to examine empirical evidence based on the Child Behavior Checklist 1½–5 for risk factors related to the presence of internalizing and externalizing problems in children aged between 3 and 6 years old. The literature review includes articles published from January 2001 to December 2014. Twenty-eight articles that attend to pre-established inclusion and exclusion criteria were reported throughout the review. In general, results indicate that risk factors for internalizing and externalizing problems in preschool age can be organized into three main groups of risks: environment factors, parental/parenting factors, and child factors. It is clear that frequently more than one risk related to the emergence of internalizing and externalizing problems in preschool age children are reported. It is also possible to note that are few risks factors consistently studied in this age, highlighting the need for further investigation.
  • Realização acadêmica e problemas de internalização em alunos do ensino básico e secundário em Portugal
    Publication . Veríssimo, Lurdes; Dias, Pedro; Santos, Elodie; Dias, Sofia
    O presente estudo teve como objetivo geral analisar as diferenças nos problemas de internalização (ansiedade, depressão, queixas somáticas), avaliados por diferentes informadores (pais, professores e jovens), em função do nível de realização acadêmica, em alunos do ensino básico e secundário. Para tal, recorreu-se a uma amostra estratificada representativa da população portuguesa constituída por 1.510 alunos, com idades compreendidas entre os 11 e 18 anos. Do conjunto de provas da bateria Achenbach System of Empirically Based Assessment validados para a população portuguesa, foram utilizadas a Child Behavior Checklist 6-18, a Youth Self-Report 11-18 e a Teacher Report Form 6-18. De uma forma geral, os resultados evidenciam que os alunos com realização acadêmica baixa apresentam mais problemas de internalização do que alunos com realização acadêmica média e/ou elevada. No entanto, no 3º ciclo do ensino básico, na perspectiva dos próprios jovens, os alunos com realização acadêmica elevada apresentam maiores níveis de ansiedade/depressão, comparativamente aos alunos com realização acadêmica baixa. Estes resultados indicam-nos que, para além de os alunos com realização acadêmica baixa se encontrarem numa situação de risco e vulnerabilidade para problemas de internalização, é necessário ter também especial atenção aos alunos com realização acadêmica elevada. Destes resultados decorrem implicações práticas relevantes para os contextos escolares, nomeadamente ao nível da consideração da relação entre a realização acadêmica e o bem-estar psicológico.
  • Meta-analysis on parent–teacher agreement on preschoolers’ emotional and behavioural problems
    Publication . Carneiro, Alexandra; Soares, Isabel; Rescorla, Leslie; Dias, Pedro
    Based on a meta-analysis, this study aimed to examine cross-informant agreement between parents and teachers about Internalizing, Externalizing and Total Problems in preschool children using community and clinical samples and to test the effects of the type of sample, the measure used for assessments, and child sex on agreement between informants. The meta-analysis involved 23 studies assessing cross-informant agreement for preschool children. Informants were parents and teachers. The level of cross-informant agreement tended to be low. Meta-regression analyses showed that the child’s sex, the type of sample, and the measure used for assessments did not predict the level of cross-informant agreement on emotional and behavioural problems. The findings were in line with previous research results. Furthermore, the studied variables did not contribute to the prediction of agreement, suggesting the development of further studies that focus on other variables that may interfere with agreement in informants’ reports and will contribute to explaining different ratings of internalizing and externalizing problems in preschool-aged children.