Loading...
2 results
Search Results
Now showing 1 - 2 of 2
- Where are you? A heideggerian analysis of the mobile phonePublication . Ilharco, FernandoThis paper is an attempt at clarifying the essential contours of the phenomenon that grounds the developments in contemporary mobile communication: the mobile phone. In so doing our investigation intends to answer the question of what a mobile phone is as such. The paper presents a description of the mobile phone and its contextualisation within some of the works of Martin Heidegger (1889-1976), seeking to uncover the essential mode in which a mobile phone is what it is. Grounding our analysis on the ontology of Heidegger’s Being and Time (Heidegger 1962), we claim that the mobile phone will only show itself as what it is in its being in-the-world where mobile phones are what they are. This analysis is complemented by an exploration of the relevance of another of Heidegger’s notions, that of Ge-stell (Heidegger 1977) as the essence of modern technology, for the understanding of human involvement with mobile phones. Against this ontological background, our analysis points out being-with, bringing together and timing as the essential contours of the mobile phone, all of these suggesting the deeper notions of actual situation and of disembodiment.
- A catarse do fogo: a simbologia do fogo nos ecrãs da televisãoPublication . Ilharco, FernandoCentrando-se nos distúrbios de Novembro de 2005 em Paris, durante os quais foram queimados milhares de automóveis, este artigo propõe uma análise fenomenológica e semiótica do fogo nos ecrãs da televisão. Porque na terceira ordem de simulacro (Baudrillard, 2004/1981) o fogo na televisão é apenas informação, questionamo-nos sobre o que nos informam as chamas no ecrã? Hoje o fogo é tanto o símbolo que sempre foi, como um media para uma hiper-realidade ecranizada, contextualizada pela abundância de bens e pelo universo dos telemóveis, da MTV, da Internet e da publicidade. Neste artigo utilizamos algumas das noções desenvolvidas por Jean Baudrillard, como a troca simbólica e a sua interpretação de potlatch, e a concepção da catástrofe como defesa, para tentar mostrar como os fogos nos ecrãs da televisão são, simultaneamente, causa e consequência do regime hiper-real em que vivemos, bem como uma troca simbólica paradoxal que re-alimenta o enquadramento hiper-real da sociedade hiper-real do século xxi.