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- Impact of maternal obesity on early-life microbiota-induced immune system primingPublication . Magalhães, Maria Inês Martins Santos de; Costa, Ângela Margarida Amorim; Marques, Maria Benedita Almeida Garrett de Sampaio MaiaEarly-life gut microbiota is highly modifiable, and subject to modulation by external factors such as maternal microbiota, mode of delivery, and feeding strategies. And important “window of opportunity” is established in the first 1000 days of life, in which the infant’s gut microbiota influences the development and maturation of the immune system. Thus, any disturbances to the gut microbiota during this period of development will have consequences for the child’s future health. The mother represents one of the main sources of microorganisms for the infant, and through the mechanism of vertical transmission of microbiota, it may transmit a dysregulated gut microbiota in cases of maternal intestinal dysbiosis. Considering the important role of the mother in establishing the infant’s gut microbiota, this study aimed to determine the impact of maternal obesity on the immunomodulatory ability of the infant’s gut microbiota. To achieve our aim, it was necessary to optimize the experimental protocols, namely, i) the separation of gut microbiota from infant stool samples and inactivation with UV radiation, and ii) the stimulation of monocyte-derived dendritic cells and T-cells with the extracted microbiota. Following protocol optimization, a set of fecal samples from infants of healthy (n=3) and obese mothers (n=3), collected over the first year of life (1, 6, and 12 months), were assessed. The preliminary results obtained through the stimulation of immune cells with a limited sample number of gut microbiota from infants of obese and lean mothers revealed that, although it led to immune cell activation, there were no significant differences between children from obese or lean mothers observed regarding to expression levels of activation markers of immune cells. In conclusion, this work allowed the optimization of an experimental protocol for evaluating the impact of maternal obesity on the immunomodulatory ability of the infant’s gut microbiota. Presenting only preliminary results it would be premature to assume that maternal obesity does not seem to influence the modulation of the immune system in early life, as it will be necessary to carry out more experiments with a larger number of samples to draw robust conclusions.
- O papel do Search Engine Optimization no sucesso das empresas : caso de estudo Neptune RingPublication . Dias, Sara Cristina Araújo; Pessôa, Clarisse Alves MonteiroO aparecimento da Internet e o lépido avanço e desenvolvimento tecnológico levou o mundo a modificar as suas práticas quotidianas. A globalização e o crescente número de utilizadores da internet moveram e despoletaram novas formas de consumo que deram forma a um novo modelo de comercialização: O E-Commerce. Com o aparecimento do comércio eletrónico não é possível permanecer competitivo sem ter uma presença online, uma vez que esta nova ferramenta apresentou uma alternativa para as pessoas realizarem as suas compras de forma rápida, fácil e sem a necessidade de sair de casa. As marcas apostam cada vez mais por uma via online e isso torna-se num obstáculo para as mesmas quando querem pertencer à aposta de eleição dos consumidores, uma vez que já existe uma demanda de marcas a concorrer com os mesmos produtos. Assim, é necessário investir mais na informação, na comunicação e em estratégias que possibilitem as marcas serem encontradas no meio de tanta oferta. O presente estudo tem como objetivo perceber a importância da implementação de uma estratégia de SEO para o sucesso e criação de receita de uma empresa. Foi feito um estudo de caso na empresa Neptune Ring, onde procuramos explorar os temas de marketing digital, marketing de conteúdo e estratégias de conteúdo orgânico aplicadas ao grupo. Este estudo evidencia uma avaliação inicial da empresa, até ao momento do estágio, a implementação de uma estratégia de SEO e uma avaliação dessa estratégia através da recolha de dados de conteúdo orgânico. A partir da análise dos dados do Search Console e Google Analytics, os principais resultados indicam que o SEO é uma ferramenta fundamental para o inbound marketing de uma empresa, mas que necessita de estar em conexão com outras estratégias de marketing de conteúdo para criar receita e sucesso a uma empresa.
- News coverage of the COVID-19 outbreak: thematic analysis of a Portuguese quality newspaperPublication . Rodrigues, Pedro R. P.News coverage can play a vital role during public health crises, raising awareness about potential risks, informing about response efforts, and encouraging preventive behaviors. How-ever, the COVID-19 pandemic has increased the precariousness of journalists while introducing new challenges in their work. This article presents the results of a thematic analysis of 612 news articles about the initial stages of the COVID-19 outbreak in Portugal, published in a Portuguese quality newspaper from January to March 2020. Results show the relevance of geographical and cultural proximity as news values in international coverage. While the quantification of cases and deaths was a prominent theme in international and domestic coverage, specific cases of infec-tion were frequent in domestic news, while general epidemiological indicators were more often the main theme in international coverage. News about events in Portugal was also more focused on specific containment and mitigation measures, while international coverage found states of emergency and lockdowns more newsworthy. As for news sources, there was a clear dependence on public officials and press releases from Direção-Geral de Saúde as information sources. The experiences and opinions of people speaking as individuals and not on behalf of organizations were much less frequent.
- O papel estratégico da comunicação interna na cultura de organizações com práticas de teletrabalho : um estudo centrado nas perceções dos colaboradores do grupo AGEAS PortugalPublication . Gomes, Raquel Tomé; Brandão, Nuno Manuel Coelho de GoulartAs organizações atuam num meio envolvente cada vez mais competitivo e imprevisível, pelo que é fundamental que definam processos que visem a otimização e potencialização dos seus fatores diferenciadores, procurando a consolidação de vantagens competitivas. Assim, para que alcancem um desempenho organizacional sustentável e de excelência, necessitam de estabelecer relações transparentes e genuínas com os seus colaboradores, para que estes possam desempenhar um papel ativo na estruturação e definição de políticas organizacionais. Neste sentido, as dinâmicas comunicacionais, culturais e tecnológicas têm vindo a ser alvo de grande importância para a academia e para as organizações pois podem conduzir a resultados organizacionais bastante positivos, quando sucedam de medidas de diagnóstico baseadas em modelos teóricos comprovados aplicados àquelas realidades organizacionais específicas. Pretendeu-se, pois, estudar a influência da comunicação interna na cultura de organizações com práticas de teletrabalho, de forma a compreender as causas e efeitos destas relações. Assim sendo, esta investigação teve como foco o contexto organizacional do Grupo Ageas Portugal e, por intermédio da aplicação de um inquérito por questionário construído com base em modelos teóricos de Cable e Edwards (2004), Downs e Hazen (1977) e Hoang et al. (2008), permitiu aferir que a comunicação interna influencia a cultura organizacional que, por sua vez, influencia também a perceção dos colaboradores acerca da aceitabilidade das práticas de teletrabalho pela organização. Para além disso, constatou-se também que a comunicação interna impacta diretamente a perceção dos colaboradores acerca da aceitabilidade das práticas de teletrabalho pelo Grupo, através da disseminação de mensagens de apoio e promoção da adesão ao teletrabalho na organização. Por outro lado, concluiu-se ainda que, no contexto organizacional do Grupo Ageas Portugal, a adesão ao teletrabalho não impacta negativamente a cultura organizacional, enfraquecendo ou diluindo-a.
- Will people use cryptocurrencies? Extending a model of cryptocurrency adoption predictors by exploring the role of trust in (crypto)currenciesPublication . Waisman, Santiago Agustin; Carvalho, Rui Filipe Gaspar deDuring the last few years, the financial world has been disrupted by the appearance of cryptocurrencies as a new way to carry out economic transactions, with a dramatic growth in use worldwide. Nonetheless, as any new technology, the drivers behind its adoption in different contexts need to be better understood. This work aimed to further the knowledge on cryptocurrency adoption grounded on the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT) model, while extending it with new variables, particularly trust which the literature shows has having a high predictive ability. Moreover, it aimed to understand the model’s applicability across contexts to explore contextual specificities that may determine the adoption of new technologies, by testing a model with 163 participants from Argentina and another with 139 from Portugal. The UTAUT model showed a good fit for both samples, explaining over 61% of the variance on intention to use cryptocurrency for Argentina and 63% for Portugal, with performance expectancy having the highest predictive value for both samples. Furthermore, equal predictors showed unequal significance levels between samples, and even significant results with opposite directions, which highlights the need for more cross-cultural research in predictors of technologies adoption.