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- Design and synthesis of self-assembling peptides with binding affinity to hyaluronanPublication . Dória, Rita Saraiva de Aragão da Silva; Azevedo, Helena; Collis, DominicHyaluronan (HA) is a natural polymer that due to its viscoelasticity, good biocompatibility and a conformational flexibility, has been a polysaccharide of great interest to the scientists that is used in various biomedical and clinical applications such as tissue engineering, biomaterials engineering and cosmetics. This project aimed to explore the self-assembly between hyaluronan (HA) and HA-binding peptides derived from Pep-1[NH2-GAHWQFNALTVR-NH2], a peptide known to bind HA and identified by phage display. Six variations of Pep-1 were synthesized to test if they can form new nanostructures with HA. Peptides with alkyl chains allow the formation of highly stable self-assembled nanostructures. Considering this fact, were synthesized four peptides with these properties in order to try the interaction between them and hyaluronan. On the other hand, thiols (compounds that contain a SH group) can bond to gold due to the capability to be chemisorbed on metal surfaces, forming a very stable metal-sulfur bonds. Therefore, it was synthesized a peptide with a tail constituted by Mercaptoethanol acid that is expected to react with gold, displaying the Pep-1 free to interact with HA. Electrospray Ionization Mass Spectrometry and High-Performance Liquid Chromatography techniques were used to characterize and purify the peptides, respectively. After the experimental work and its results, it was concluded that by increasing the percentage of Pep-1 is possible to see an interaction between it and hyaluronan. Peptides with longer alkyl chain are to hydrophobic to be purified and consequently it was impossible to study the interaction between them and HA.When the alkyl chains become shorter, the peptides become less hydrophobic and their purification is possible. Though, the peptides with shorter chains can´t allow the formation of self-assembled structures. The peptide that has a Mercaptoethanol acid is hydrophobic but, its purification is possible. More tests should be done in order to study and analyze if the interaction between this last peptide and HA is possible.
- O verdadeiro sacrifício em Santo Agostinho : uma leitura do livro X do De civitate DeiPublication . Martins, Alberto Jorge Neves; Lamelas, Isidro PereiraCom «o verdadeiro sacrifício em Santo Agostinho. Uma leitura do livro X do De civitate Dei», pretendemos empreender uma aproximação à noção agostiniana de verum sacrificium, a partir da leitura crítica dos sete primeiros capítulos do livro X do De civitate Dei. Pela análise das motivações e finalidades do Hiponense na redação do De civ. Dei, bem como da estrutura e unidade literária da obra, apresentaremos o contexto global do livro X. Posteriormente, abordaremos o modo como Agostinho compreende as noções de verdadeiro culto e verdadeiro sacrifício, delineando a estrutura de De civ. Dei X,1-7 e valorizando a semântica do vocabulário cultual ali presente. Por fim, sintetizaremos as linhas fundamentais do pensamento de Agostinho acerca do verum sacrificium, sublinhando o modo como lê e apresenta o sacrifício de Cristo e o sacrifício da Igreja, sacramentalmente manifestado na Eucaristia, bem como o sacrifício dos cristãos, na oferta de si mesmos, por amor a Deus e em favor do próximo.
- A vida como projeto : problemática na adolescência : uma abordagem centrada na unidade letiva 3 do 9º ano "Projeto de vida" do programa de Educação Moral e Religiosa CatólicaPublication . Silva, Maria do Rosário Carvalho da; Varanda, Maria Isabel PereiraO presente relatório inscreve-se no âmbito da Prática de Ensino Supervisionada (PES), do Mestrado em Ciências Religiosas, e tem como principal objetivo descrever e justificar o trabalho realizado ao longo deste ano de estágio profissional. Esta explanação reflete a importância de se pensar na vida como um projeto, na adolescência, por ser uma fase de expectativas e perspetivas, num futuro em constante ebulição. Para a realização deste estágio, como estratégia pedagógica, seguiu-se o método indutivo, procurou-se promover o espírito crítico, o desenvolvimento da autonomia, bem como a elaboração de atividades e a implementação de estratégias que privilegiassem os interesses e o contexto sociocultural dos alunos. Numa época fortemente marcada pela intolerância e pela violência, pela não aceitação do estrangeiro e do migrante, é crucial dotar os nossos alunos de sensibilidade e razão para o acolhimento do Outro, aquele por quem eu também sou responsável, no sentido de os tornar participantes na construção de uma sociedade mais hospitaleira e verdadeiramente inclusiva. Assim, procura-se orientar os alunos de algumas chaves de referência, desmontando a apatia e o indiferentismo, orientando-os para a participação ativa e construtiva do seu próprio projeto.
