Browsing by Author "Sousa, Kayo Henrique Jardel Feitosa"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- Construction and validation of a serious game about human papillomavirus infectionPublication . Maciel, Maylla Pereira Rodrigues; Costa, Lilian Maria Almeida; Sousa, Kayo Henrique Jardel Feitosa; Oliveira, Adélia Dalva da Silva; Amorim, Fernanda Cláudia Miranda; Moura, Luana Kelle Batista; Zeitoune, Regina Célia Gollner; Almeida, Camila Aparecida Pinheiro LandimObjective: To describe the process of construction and validation of a serious game for the prevention of infection caused by human papillomavirus. Methods: This is a methodological study that followed the steps: conceptualization, pre-production, prototyping, production and expert assessment. For conceptualization and pre-production, an integrative review was developed, which generated demands for knowledge, categorized and used in the prototype production. In an expert assessment, 13 participated for content analysis and seven for design, who answered different instruments. Data were analyzed for the score of Suitability Assessment of Materials and Content Validity Index. Results: A serious game was developed based on gaps in population's knowledge identified in the literature, called electronic roulette. Content experts considered that the technology developed has potential for health education and prevention of forms of illness caused by the human papillomavirus. For assessing appearance, design experts found the understandability and quality of the interface satisfactory. Conclusion: Electronic roulette presented satisfactory evidence of content validity. The recommendations of the experts improved the content and appearance, enabling the mediation of educational activities.
- Educational technology on urinary incontinence during pregnancy: development and validation of an online course for the Brazilian populationPublication . Tanaka, Jaiana Rocha Vaz; Sousa, Kayo Henrique Jardel Feitosa; Alves, Paulo Jorge Pereira; Guerra, Maria João Jacinto; Gonçalves, Patrícia Daniela Barata; Almeida, Camila Aparecida Pinheiro LandimObjective: To describe the development and validation process of an online course on urinary incontinence during pregnancy in Bra-zil. Materials and methods: This methodological study followed an online course’s literature search, development, and validation steps. A total of 22 specialists participated in the validation step, and the content validity index (CVI) was used. Fifty-one Physical Therapy students (target audience) also participated in the Suitability Assessment of Materials. Results: The synthesis reached in the integrative review provided the basis for the course’s theoretical content, which was regarded as suitable by the specialists regarding its con-tent, language, presentation, stimulation/motivation, and cultural adequacy (CVI = 0.99). The target audience considered the course organized, easily understandable, engaging, and motivational, with a positive response index ranging from 84.3 % to 100 %. Conclu-sions: The Brazilian version of the online course was considered sufficiently adequate in content and interface quality by both specialists and the target audience.
- Elaboração e validação de um álbum seriado para prevenção do pé diabéticoPublication . Chaves, Maria Auxiliadora Aguiar; Santos, Rosimeire Ferreira dos; Moura, Luana Kelle Batista; Lago, Eliana Campelo; Sousa, Kayo Henrique Jardel Feitosa; Almeida, Camila Aparecida Pinheiro LandimIntrodução: as tecnologias educacionais proporcionam conhecimento de forma mais interativa e promoção da saúde à comunidade, contribuindo para a construção do saber dos seus usuários. Contudo, ainda são pouco utilizadas para as pessoas com diabetes mellitus. Objetivo : elaborar e validar o conteúdo e aparência de um álbum seriado sobre prevenção do pé diabético para utilização por profissionais da Atenção Primária à Saúde. Materiais e Métodos : estudo metodológico. Os dados foram coletados de agosto a setembro de 2018 e ocorreu por meio do envio de instrumentos de avaliação de validação, via e-mail, para especialistas selecionados na Plataforma Lattes. Para análise dos dados, foi utilizado o Índice de Validade de Conteúdo (IVC) com valor m í nimo estabelecido de 0,78. Resultados : participaram sete especialistas com experiência em educação em saúde, tecnologias educacionais e/ou diabetes mellitus. Em relação aos objetivos, estrutura, apresentação e relevância, todos os itens apresentaram IVC global de 0,96. Conclusão: o álbum seriado foi considerado v á lido pelos especialistas e uma tecnologia capaz de auxiliar o profissional de saúde no rastreio do pé em risco da pessoa com diabetes mellitus.
- Violência obstétrica: a abordagem da temática na formação de enfermeiros obstétricosPublication . Silva, Thalita Monteiro da; Sousa, Kayo Henrique Jardel Feitosa; Oliveira, Adélia Dalva da Silva; Amorim, Fernanda Cláudia Miranda; Almeida, Camila Aparecida Pinheiro LandimObjetivo: Construir o Discurso do Sujeito Coletivo de Enfermeiros pós-graduandos em Enfermagem Obstétrica sobre a violência obstétrica. Métodos: Estudo descritivo, de abordagem qualitativa, realizado em um Centro Universitário em Teresina-PI. Participaram 20 Enfermeiros, pós-graduandos em Enfermagem Obstétrica. A coleta de dados ocorreu por meio de entrevistas guiadas a partir de questionário semiestruturado. Os dados foram processados no software IraMuTeQ, utilizando a Classificação Hierárquica Descendente, e analisados pela Técnica do Discurso do Sujeito Coletivo. Resultados: Mediante a Classificação Hierárquica Descendente, obtiveram-se seis classes das quais emergiram os discursos. Foi possível ratificar a importância da formação do Enfermeiro diante da violência obstétrica. As principais expressões-chave identificadas nos discursos foram: formação acadêmica, conhecimento na prática educativa, assistência de qualidade, descasos científicos, tecnológicos e humanísticos, fortalecimento do modelo assistencial, planejamento estratégico no setor saúde, base humanista e olhar clínico do profissional. Conclusão: Por meio do Discurso do Sujeito Coletivo, foi possível observar, parcialmente, a importância da formação dos Enfermeiros, visto que possibilitam a contribuição de cuidado integral, corroborando para um processo fisiológico, que pode reduzir a violência obstétrica.