Browsing by Author "Sousa, Joaquim"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Experiências de aprendizagem da língua inglesa com alunos em risco usando jogos digitaisPublication . Sousa, Joaquim; Andrade, António; Machado, JoaquimLearning difficulties and inappropriate behaviour in the classroom foster social exclusion. The study comprehends an investigation-action methodology addressing 21 students at risk attending the 9th grade and having taken place in a school library environment for a 3-month period. Following every interactive class featuring the use of digital games towards positive learning outcomes, the researcher interacts with all of the students to get to know every particular aspect of the game they liked most, what they have felt during the game and the explanatory reasons and to identify students´ perceptions on learning outcomes as well as the factors which have favoured or worsened the learning process. The study analyses English learning activities by resorting to digital games, especially those featuring the following aims: collaborative oral interaction, gramar structural training, argumentative writing training as well as vocabulary training. The study also highlights the self-regulated learning component and reassures its contribution for the development of the students´ school relatedness assets, stimulated by the affectionate bonds ocurring among teacher and students and their peers.
- O papel dos jogos digitais na aprendizagem e inclusão de alunos em risco na biblioteca escolarPublication . Sousa, Joaquim; Andrade, António; Machado, JoaquimEste estudo pretende identificar o estado da arte relativo ao potencial educativo da aplicação de jogos digitais em contexto escolar e, em particular, nos espaços informais de aprendizagem. Recorrendo a uma abordagem de scopping review considera os fatores de motivação, envolvimento cognitivo e afetivo e a sua interdependência com a dimensão do sucesso escolar junto de alunos em risco para explicitar estudos publicados e resultados alcançados. É possível constatar que os jogos digitais apresentam propriedades intrínsecas potenciadoras de novos modelos de aprendizagem centradas em percursos exploratórios ativos de experimentação autoguiados para um espírito de iniciativa, autonomia e de descoberta, promovendo os sentidos de autoeficácia do aluno em risco e, nessa medida, contribuem para a sua conexão ao ambiente escolar, premissa fundamental para o sucesso educativo.