Browsing by Author "Pinto, Sofia Rodrigues"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Cidades transientes, cidades resilientes : a trajectória conjunta da street art e do Muro de BerlimPublication . Pinto, Sofia Rodrigues; Lopes, Maria Alexandra AmbrósioNo âmbito dos Estudos de Cultura, a dissertação “Cidades Transientes, Cidades Resilientes: a trajectória conjunta da street art e do Muro de Berlim” tem como principal objectivo reflectir na forma como as práticas artísticas podem intervir, transgredir e construir o espaço urbano. Analisando o impacto da função e simbolismo do Muro de Berlim na street art nele inscrita e em diferentes fases – desde a edificação, implementação e queda, até ao processo de memorialização do Muro – é possível verificar a relação inversa entre esta prática artística e os muros, sendo que estes delimitam e condicionam o espaço, e aquela potencialmente abre e propõe alternativas. Inspirando-nos no conceito de “slices through space” de Doreen Massey, a discussão é concretizada em quatro partes: Bernauer Straße 1961-1975, Potsdamer Platz 1975-1989, Brandenburger Tor 1989-1991 e Niederkirchnerstraße 1991-2015.
- Why can't Banksy be a woman? The gendering of graffiti and street art atudiesPublication . Pinto, Sofia RodriguesIn this article, the question ‘Why Can´t Banksy Be a Woman’ is a point of departure to approach some of the pressing challenges regarding sex and gender in graffiti and street art studies, in order to contribute on the matter of the presence/absence of women graffiti and street artists in this epistemological field. To this aim, I summon feminist contributions on the invisibility of women in the established art world, namely from art historians Linda Nochlin and Griselda Pollock. I map important contributions on the question of women in graffiti, by referring to graffiti scholars Nancy MacDonald and Jessica Pábon-Cólon. As street art has been considered more gender inclusive in regards to conditions of production, I locate restrictions mainly in terms of reception. Finally, I suggest that the question of women in graffiti and street art studies is larger than sex and gender.