Browsing by Author "Passos, Ana Margarida"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- Adaptação improvisada em equipa: um modelo de adaptação em tempo realPublication . Abrantes, António Cunha Meneses; Passos, Ana Margarida; Cunha, Miguel Pina e; Costa, Patrícia LopesQuando as equipas precisam de se adaptar num contexto de escassez extrema de tempo, elas podem paralisar, podem manter o plano anterior, ou podem improvisar um novo plano. Este último fenómeno consiste na adaptação improvisada em equipa. Sendo um conceito recente, pouco se sabe sobre como as equipas se podem adaptar eficazmente em situações de carência temporal, e como podem produzir conhecimento a partir destes processos. Neste artigo conceptual, desenvolvemos um modelo teórico, baseado num fluxo temporal, o qual contribui para um melhor entendimento da adaptação improvisada. Propomos um conjunto de fatores de influência temporais, moderadores da resposta a estímulos contingenciais, e um conjunto de processos de equipa, fundamentais para a eficácia da adaptação improvisada. Propomos, ainda, que a reflexividade em equipa medeia a relação da adaptação improvisada com a aprendizagem. Ao explorar o fluxo temporal da adaptação improvisada em equipa, estendemos as literaturas de improvisação e de adaptação, aumentando a granularidade dos construtos, alargando a sua rede nomológica.
- Antecedents and consequences of collective psychological ownership: the validation of a conceptual modelPublication . Giordano, Ana Paula; Patient, David; Passos, Ana Margarida; Sguera, FrancescoWe investigate team member feelings of collective psychological ownership (CPO) over teamwork products, the psychological paths that lead to it, and its impact on team workers' evaluations of team effectiveness, turnover intentions, and intentions to champion teamwork products. We focus on the teamwork product as an important target of ownership feelings, building on theories of self-extension, psychological ownership, and team emergent states. In Study 1, we validate measures for three ownership activating experiences (OAE) that have been proposed as paths to CPO (control over, intimate knowledge regarding, and investment in the teamwork product) using two samples of individual team workers (n = 210 and n = 140). In Study 2 (n = 183) and Study 3 (n = 200), we use surveys and a multiwave design to show that team workers' feelings of CPO mediate the relationship between investment in and intimate knowledge regarding the product and team effectiveness evaluations, team turnover intentions, and intentions to champion the work product. In Study 4 (n = 48 teams), CPO was predicted by the ownership activating experiences, at the team level. This research additionally highlights the benefits to organizations of creating conditions for the emergence of employee feelings of shared ownership over teamwork products.
- Antecedents and consequences of collective psychological ownership: the validation of a conceptual modelPublication . Giordano, Ana Paula; Patient, David; Passos, Ana Margarida; Sguera, Francesco