Browsing by Author "Nascimento, Ana"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- Ambiente de prática do enfermeiro gestor em contexto de cuidados hospitalares: scoping reviewPublication . Nascimento, Ana; Jesus, Elvio; Araújo, BeatrizIntrodução: Os enfermeiros gestores têm um papel fundamental nas organizações de saúde, em particular, na promoção de ambientes de prática favoráveis para os enfermeiros na prática clínica. No entanto, o conhecimento sobre o seu próprio ambiente de prática está pouco explorado. Objetivo: Mapear a evidência científica sobre o ambiente de prática do enfermeiro gestor em contexto de cuidados hospitalares. Métodos: Esta revisão seguiu a metodologia do Joanna Briggs Institute (JBI) e foi elaborada de acordo com as orientações PRISMAScR. Foi efetuada uma estratégia de pesquisa exaustiva em três fases nas bases de dados CINAHL, PubMed, Web of Science, ProQuest Dissertations & Theses Index e RCAAP. Foram incluídos estudos em inglês, português e espanhol, sem restrições de tempo. Resultados: Foram incluídos 19 estudos, representando as perspetivas de 2.072 enfermeiros gestores em contexto hospitalar. A maioria dos estudos teve origem nos Estados Unidos (74%), sendo a investigação quantitativa a metodologia mais comum (68%). Conclusão: A melhoria do ambiente de trabalho dos enfermeiros gestores através do apoio organizacional, do desenvolvimento da liderança e da gestão da carga de trabalho é crucial para melhorar a retenção de enfermeiros, a satisfação no trabalho e a qualidade dos cuidados. A investigação futura deve investigar a relação entre os ambientes de trabalho dos enfermeiros gestores e os resultados nos enfermeiros na prática clínica, a fim de informar estratégias de gestão baseadas na evidência.
- Rn4cast study in Portugal: validation of the Portuguese version of the Practice Environment Scale of the Nursing Work IndexPublication . Almeida, Sofia; Nascimento, Ana; Lucas, Pedro Bernardes; Jesus, Elvio; Araújo, BeatrizObjective: This study aims to validate the Portuguese version of the Practice Environment Scale of the Nursing Work Index (PES-NWI) and assess construct validity through exploratory and confirmatory factor analyses. Materials and Methods: This cross-sectional study validates the psychometric properties of the PES-NWI in Portugal. Exploratory factorial analysis is used to analyze the psychometric properties of the PES-NWI in a sample of 5,075 Portuguese nurses; the data sample covers all geographic regions in the country. Confirmatory factor analysis is performed to confirm the model’s data adequacy. Results: Factorial analysis explained 54.6% of the variance and a five-dimension structure. The five factors identified were Nurse Participation in Hospital Affairs, Nurse Manager Ability, Leadership and Support of Nurses, Nursing Foundations for Quality of Care, Staffing and Resource Adequacy, and Nurse-Physician Relations. The confirmatory analysis showed that the five-factor model fit well with the data in the Portuguese context. Conclusion: In a Portuguese health context, the PES-NWI is a valid scale to access the nursing environment and improve working conditions.
- The use of statistics in real and simulated investigations performed by undergraduate health sciences' studentsPublication . Pimenta, Rui; Nascimento, Ana; Vieira, Margarida; Costa, ElísioIn previous works, we evaluated the statistical reasoning ability acquired by health sciences’ students carrying out their final undergraduate project. We found that these students achieved a good level of statistical literacy and reasoning in descriptive statistics. However, concerning inferential statistics the students did not reach a similar level. Statistics educators therefore claim for more effective ways to learn statistics such as project based investigations. These can be simulated, based on previously supplied data, or real, based on data collected by the students themselves. In this work, we intend to evaluate and compare the statistical reasoning and thinking ability acquired by health sciences’ students when conducting both real and simulated investigations.