Browsing by Author "Ferreira, Cristina"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- CD8+ tissue-resident memory T-cell development depends on infection-matching regulatory T-cell typesPublication . Barros, Leandro; Piontkivska, Daryna; Figueiredo-Campos, Patrícia; Fanczal, Júlia; Ribeiro, Sofia Pereira; Baptista, Marta; Ariotti, Silvia; Santos, Nuno; Amorim, Maria João; Pereira, Cristina Silva; Veldhoen, Marc; Ferreira, CristinaImmunological memory is critical for immune protection, particularly at epithelial sites, which are under constant risk of pathogen invasions. To counter invading pathogens, CD8+ memory T cells develop at the location of infection: tissue-resident memory T cells (TRM). CD8+ T-cell responses are associated with type-1 infections and type-1 regulatory T cells (TREG) are important for CD8+ T-cell development, however, if CD8+ TRM cells develop under other infection types and require immune type-specific TREG cells is unknown. We used three distinct lung infection models, to show that type-2 helminth infection does not establish CD8+ TRM cells. Intracellular (type-1) and extracellular (type-3) infections do and rely on the recruitment of response type-matching TREG population contributing transforming growth factor-β. Nevertheless, type-1 TREG cells remain the most important population for TRM cell development. Once established, TRM cells maintain their immune type profile. These results may have implications in the development of vaccines inducing CD8+ TRM cells.
- A implementação da Classificação Internacional de Funcionalidade Incapacidade e Saúde como referência para a classificação das Necessidades Educativas EspeciaisPublication . Teles, Anabela; Ribeiro, Célia; Ferreira, Cristina; Universidade Católica Portuguesa. Departamento de Economia, Gestão e Ciências SociaisPara a inclusão de crianças e jovens com Necessidades Educativas Especiais (NEE) no ensino regular foram teorizadas e implementadas práticas com vista a estruturar o Programa Educativo Individual (PEI), adequando-o a cada um, dando respostas à sua singularidade. A implementação do uso da Classificação Internacional de Funcionalidade (CIF), como referência para a classificação das NEE, surge com o Decreto-Lei n.º 3/2008, de 7 de janeiro e adota um cariz biopsicossocial criado pela Organização Mundial de Saúde (OMS, 2004). A sua introdução na educação não tem sido pacífica, sobressaindo o debate entre especialistas e autores que alimentam o esgrimir de argumentos a favor e contra a sua utilização. Analisaremos, assim, a CIF, bem como o seu surgimento, a sua estrutura e as opiniões de alguns especialistas.
